WOW: Modell av FPSO-en BW Cidade de Sâo Vicente i kontorene til Inocean på Aker Brygge i Oslo. Første olje på dekk 1. mai og ankomst av modell feires med båtis.
STOLTE: Det tok snaut ett år fra BW Offshore fikk kontrakt med Petrobras på bruk av en FPSO på Tupi-feltet, til BW Pece var ombygget og forlot verftet som BW Cidade de Sâo Vicente. Inocean-ansatte fikk modell i hus 25. juni.
FPSO-en BW Peace - nå ombygget til arbeid for Petrobras på Tupi-feltet og omdøpt til BW Cidade de Sâo Vicente. (Bilde: Petrobras)

Feiret skip med båtis

  • Olje og gass

Ingeniørene som prosjekterte ombyggingen av et produksjonsskip markerte første olje og ankomst av modellbåt med båtis på kontorene i Oslo på årets hittil varmeste dag.

BW Offshore engasjerte Inocean til å prosjektere mye av ombyggingen av FPSO-en BW Peace i fjor. Dette var opprinnelig en Suezmax oljetanker fra 1976.

Singapore-jobb

BW Offshore fikk kontrakt for FPSO-en for boring og produksjon på Tupi-feltet, der havdypet er ca. 2.500 meter.

Produksjonsskipet ble bygget om ved Keppel-verftet i Singapore. Tida fra kontrakt ble skrevet og til første olje kom på dekk 1. mai i år var ekstremt kort, under ett år.

Modell

BW Offshore feiret suksessen med å sende en modell i størrelse 1:300 av FPSO-en BW Cidade de Sâo Vicent, som skipet nå heter.

Navnet er hentet fra Brasil første offisielle by, Cidade de Sâo Vicente.

– Dette har vært et krevende prosjekt som vi er veldig stolte av å ha vært en del av, sier prosjektleder hos Inocean, John Namork.

Inspirasjon

De ansatte er derfor svært glade for å få modellen i lokalene på Aker Brygge.

– Å plassere BW Cidade de Sâo Vicent godt synlig i en glassmonter i lokalene våre, gir oss et enda sterkere eierforhold til et skip som vi har lagt ned ekstremt mye arbeid i, sier Namork ifølge en pressemelding.

Det var i 2008 at BW Offshore fikk kontrakten om å levere en FPSO til det høyt profilerte Tupi TLD (Tesle de Longa Duracao). Inocean fikk store engineeringoppgaver i prosjektet.