Feberhett for RFID

  • ikt

Temperaturen rundt teknologien RFID (RadioFrekvens Identifikasjon) stiger så å si dagelig.

Alle de store IT-aktørene kaster seg nå inn i dette.

De kan ikke raskt nok få integrert RFID-funksjonalitet i produktene sine.

Samtidig er alle internasjonale størrelser innen varehandel med respekt for seg selv i gang med prosjekter og har begynt å kreve at underleverandørene skal radiomerke leveransene.

Seniordirektør for utvikling av lager- og logistikksystemer i Oracle, Jon Chorley, mener RFID har gigantiske dimensjoner:

- Av og til dukker det opp en teknologi som virkelig revolusjonerer måten vi arbeider på, sier han. - Internett var en slik revolusjon, og RFID har alle kjennemerker på å bli den neste, selv om den neppe kommer opp samme størrelse.

Radio på radarskjermen

Både Oracle IBM og Microsoft har jobbet med RFID i mange år, og de ser teknologien som svært viktig for hele sin programvareportefølje.

Til sammen forsyner de tre selskapene verdenssamfunnet med det meste av databaseteknologien som tar vare på transaksjoner og informasjon vi er så avhengige av. Nå skal RFID bli koblet til slike informasjonslagre.

- Alle deler av Oracles organisasjon har RFID på radarskjermen. En arbeidsgruppe av direktører påser at all programvare vi utvikler kan utnytte fordelene med RFID. Vi er kommet langt i prosessen, men vi vil neppe bli alene på markedet. Alle de store programvareleverandørene har oppfattet at dette toget er i full gang, sier Chorley.

Oracle tror RFID vil bidra til at bedriftene vil revurdere hele programvareplattformen sin, og det kommer til å favorisere dem som har implementert teknologien best i sine produkter.

Corley peker på den viktige rollen internett har spilt som drivkraft i produktivitetsutviklingen i industri og logistikk. At internett nå finnes nesten overalt, har gjort det mye enklere og raskere å overføre meldinger og transaksjoner.

Produsenter, leverandører, transportører og andre har brukt slike muligheter for å utvikle en tettere og mer produktiv kommunikasjon og samarbeidsform. RFID-teknologien passer perfekt inn i denne utviklingen og vil ytterligere forsterke slike trender.

Rask vekst

- Det vil nok til gå en del år før RFID blir like utbredt som strekkoder, men med så mange enorme prosjekter som er i gang hos de store aktørene i bransjen, er jeg ikke i tvil om at utviklingen kommer til å gå raskt.

Wal-Mart og Department of Defence i USA, Tesco i Storbritannia og Metro i Tyskland er bare toppen av et stort isfjell i rask bevegelse, mener Chorley. Den viktigste effekten av disse gigantprosjektene er at de driver opp interessen og skaper standarder.

- RFID-markedet kommer til å vokse kraftig neste år. Bare salget av maskinvare og service vil overstige to milliarder dollar, og på toppen av dette kommer investeringer i ny programvare, sier Chorley.

Fordeler

Selskaper som har tatt i bruk RFID høster store fordeler, selv om de bruker RFID-etiketter som koster 60 cent eller mer pr. stykke. Selv med et lite antall RFID-lesere rundt om i fabrikker og lageranlegg, opplever mange en reduksjon av varer i logistikkjeden på opptil 30 prosent.

Det er lett å se at RFID kommer til å bety mye for bedre og billigere logistikk, men Corley mener teknologien også vil ha stor effekt på en lang rekke andre områder. Alle som trenger å holde orden på servicekomponenter i et roterende lager, slik som pumper og flydeler som blir sendt til overhaling med jevne mellomrom, vil få mye bedre oversikt og lavere kostnader med slik teknologi.

Strekkoder gir på langt nær den samme effekten. Farmasøytisk industri er også svært interessert i slik teknologi. De vil radiomerke medisinske produkter for å komme falske kopiprodukter til livs.

Overraskende billig

Det er ikke mer enn et par måneder siden de billigste RFID-etikettene kostet rundt 50 cent, og det ble sagt at de ville falle til tiendedelen i løpet av en treårsperiode.

- Utviklingen går mye fortere enn som så, forteller salgsdirektør Rick Baron i Alien Technology Corporation. De har tilbudt 40 millioner slike etiketter for en pris som ligger rundt 6,5 cent.

Markedsdirektør Keith Hall i selskapet Intermec er enig i at prisen kommer til å falle hurtig, men han tror ikke det kommer til å styre hvor fort RFID kommer til å bli tatt i bruk.

- Teknologien byr på så mange fordeler at den er industrielt lønnsom i dag selv med dagens pris på radioetikettene. Det som trengs nå er at de store lokomotivene tar den i bruk og demonstrerer dette for alle som driver med produksjon og logistikk, sier han

Når prisen blir lav nok, vil radioetiketter erstatte strekkoder selv på billige artikler i dagligvarehandelen. I USA har denne utviklingen allerede startet, men først og fremst for å forhindre tyveri. Gillette utstyrer alle pakker med Mach 3 barberhøvelblader med en liten radiobrikke som gjør at butikkene kan oppdage når ubetalte pakker forlater butikken.