Riksveg 55 langs foten av Fatlaberget er svært rasutsatt. Til tross for høye anbud ser det nå ut til at tunnelen som skal sikre vegen blir ferdig i november 2008, slik framdriftsplanen forutsetter. (Ill.: Statens vegvesen)

Fatlatunnelen likevel ikke forsinket

Mika ligger lavest med 138,1 millioner kroner. Anbudet omfatter driving og sikring av 2,3 km tunnel, pluss anlegg av en kilometer tilstøtende veg og bygging av to korte bruer. Rammen for prosjektet er på 163 millioner. Differensen skulle dekket elektroarbeid, sikringsarbeid ved påhuggene, byggherrekostnader og moms.

Å få dette regnestykket til å gå opp kan se ut som en håpløs oppgave, men Vegvesenet har alltid en margin på 10 % av kostnadsrammen som skal dekke usikkerhet. Når denne marginen legges til, regner Vegvesenet med å klare finansieringen.

Nærmest Mika er Kruse Smith med 142,5 mill., fulgt av NCC (147,7 mill.) og Skanska (149,2 mill.).

Fatlatunnelen er en rassikringstunnel på riksveg 55 like øst for Leikanger. Den skal åpnes for trafikk i november 2008.