Diagrammet viser forløpet fra en båt stjeles til den blir gjenfunnet av en etterforsker med det nye søkesystemet.
SPENNENDE SAMARBEID: Datakrim- og svindeletterforskerne Sverre Stenersen i Tacforic og Thorbjørn Ellefsen i Iinfosec ProtectIT skal sammen med Fast utvikle en spesialisert søkemotor som sporer opp tyvegods som forsøkes omsatt på internett. (Bilde: Paal Leveraas)

Fast skal snuse opp tyvegods

  • ikt

Auksjonsnettsteder og nettsteder med annonser for kjøp og salg blant private antas å være gedigne omsetningssentraler for tyvegods.

Ifjor ble det anmeldt 15.400 tyverier av biler, motorsykler og båter. 10.000 av disse var biler. Mellom 1500 og 1600 forsvinner selges i andre land.

Sverre Stenersen har i mange år avslørt forsikringssvindlere. Han har erfart at stjålne biler, båter og andre verdigjenstander ofte er til salgs på internett.

Mistanken ble styrket da han møtte en albansk mafiaboss og spurte ham hvor han skaffet trailerne han bruker til å smugle varer inn i Vest-Europa fra.

– Jeg kjøper dem på internett, svarte bossen. Det bekreftet at kriminelle får kontakt med andre kriminelle via internett.





Omsetningssentraler

Dette satte de tidligere politietterforskerne Sverre Stenersen og Thorbjørn Ellefsen på ideen om en spesialisert søkemotor som snuser seg fram til tyvegods som forsøkes omsatt.

Fast likte ideen og er nå deltaker i prosjektet.

– Allerede for tre år siden kontaktet jeg John Lervik, som er sjef i Fast, og han tente på idéen, forteller Stenersen.

– Selve innsamlingsmotoren har vært klar en stund, men det mangler et godt brukergrensesnitt tilpasset etterforskerens arbeidshverdag. Her kommer Thorbjørn Ellefsen, som sist jobbet med datakriminalitet og computer forensics i Vogon International (nå en del av Ibas), inn i bildet.

Ellefsen driver selskapet InfosecProtectIT, og skal stå for utviklingen av et godt og funksjonelt brukergrensesnitt til innsamlingsmototen. Motoren leter seg fram til biler og båter som likner på potensielt stjålne gjenstander. Data som riper, bulker, fargenyanser og andre detaljer brukes for alt det er verdt for å redusere antallet tilslag på søkene.





Kundene

På kundesiden ser de to først og fremst for seg forsikringsselskapene, men også politiet er en interessant og mulig kunde.

Konseptet skal presenteres på en konferanse i regi av organisasjonen IASIU (International Association of Special Investigation Units) i juni. Den arrangeres i Kolding i Danmark.