På stadig flere områder samles opplysninger om deg elektronisk.

Farvel anonymitet - her blir du sett

  • IT

Her kan du se hvordan du vil bli overvåket framover:

  • Nakenmaskin: Avinor vil teste ut scanningsmaskin på flyplasser som kler av deg like inntil skinn og bein. – Motbydelig, kaller Datatilsynets direktør Georg Apenes maskinen
  • Felles bompengesystem for hele Europa: Regjeringen vil snarlig legge frem en samtykkegodkjenning der den aksepterer at vi får en felles brikke som kan brukes i alle land i hele Europa. Det åpner for registrering av menneskers bevegelser også utenfor vårt lands grenser
  • Autopassbrikken vil sannsynligvis også kunne brukes som betalingsmiddel på ferjer og brukes allerede i dag som parkeringsmiddel, for eksempel hos Telenor på Fornebu
  • eCall: Sporingssystem i bilen din, som gjør at nødetater blir varslet automatisk ved ulykker. eCall kan også tenkes å benyttes av politiet ved oppsporing av kriminelle og mistenkte. Regjeringen har skrevet under en intensjonsavtale med EU og er positive til installering av satellitt- og mobilkommunikasjon i alle nye biler fra september 2009
  • Sort boks i bilen: En liten sort boks i bilen registrerer alle dine bevegelser som sjåfør; når du girer, når du bremser og hvor fort du kjører. Innført allerede hos enkelte bilmerker, men det er fortsatt uavklart hvem som eier informasjonen i den svarte boksen. Et sentralt spørsmål vil være hvorvidt politi og forsikringsselskap skal ha rett til informasjonen
  • Elektronisk billettsystem på buss, tog og trikk: Dine bevegelser som kollektivreisende vil bli registrert og lagret
  • Kameraer på tog, buss og trikk
  • Satelittovervåkning: Satellittsystemet Galileo er EUs omfattende planer for utnyttelse av teknologien og bilindustrien.
  • I tillegg kommer automatisk trafikkontroll, som allerede er på veiene i dag og et nylig avsluttet prøveprosjekt om automatisk overvåkning av gjennomsnittsfart. Det siste er planlagt permanent.


Les også:

– Innenfor samferdsel er det i ferd med å bygge seg opp en omfattende infrastruktur for overvåking. Alt foregår uten politisk debatt, skriver Datatilsynet i sin årsmelding for 2006.

– Vi er i startgropen for en totalregistrering av folks bevegelser med transportreiser. Hvis man skal overvåkes, bør det være en god grunn til det. Mesteparten av disse registreringene kan nok hver for seg ha en god grunn, men totalt sett endrer det hele samfunnsstrukturen og krever derfor at man ser det i bredere perspektiv, sier Sverre Engelschiøn i Datatilsynet.

Han mener det generelt er svake begrunnelser for lagring av informasjon om borgerne.