Fartsferje i farta

  • arkivnyheter

Omastrand:Vestlandet er velkjent for ferjer, hurtigbåter, vakker natur og kraftkrevende industri.

I Stavangerske Dampskipsselskaps nye ferje, "M/F Stavanger" er dette samlet i én enhet. Den er bygget i aluminium, er en katamaran med servicefart på 22 knop, har store vindusflater slik at det mulig å se naturen, og den frakter store mengder biler og passasjerer. 120 biler og 500 passasjerer er det plass til.

"M/F Stavanger "er et nytt ferjekonsept, Ferrycat. Tanken er å kunne laste og losse fort, la alle få ta del i naturen, slik at selve overfarten blir en opplevelse.

- Verken folk eller turister ønsker å se vestlandsnaturen fra innsiden i tunneler. De ønsker å oppleve vår vakre natur, samtidig som de vil fort frem. Med Ferrycat løser vi dette. Passasjerene får både utsyn og fart, forteller senioringeniør Jan Fredrik Paulsen hos Fjellstrand, verftet som har bygget den nye ferja.

Miljøvennlig

Den nye ferja erstatter to pendelferjer og en hurtigbåt som har trafikkert sambandet Tau-Stavanger. Dermed reduseres utslippene av klimagasser og NO x betydelig. "M/F Stavanger" er utstyrt med fire MTU-motorer som er koplet til nyutviklede svingbare thrustere fra Rolls Royce. Det er også mulig å utruste ferja med gassmotorer. Motorene er plassert i egne maskinrom i hver ende i hvert skrog og med mekanisk overføring av kraften til thrusterne. Drivkraften under fart er fordelt med 50 - 50 forut og akterut. Dvs. at alle motorene går under samme belastning under normale driftsforhold.

- Da oppnår vi optimal drift på motorene samtidig som vi sparer vekt. Tradisjonell drift med 80 - 20 prosent fordeling gir unødig store motorer, påpeker Paulsen.

Effekten på hver thruster er på 1350 kW. De er svingbare, kalles azipull, og har dobbelt sett med propeller. De fungerer på samme måte som Volvo Pentas duoprop-system, dvs. at de roterer hver sin vei. Dette gir bedre akselerasjon og høyere effektivitet, normalt regnes 15 prosent i forhold til enkeltpropell. - Thrusterne kan kontrollere stigningen og de er utformet slik at de virker like godt i begge retninger, forteller utviklingssjef Rune Garen i Rolls Royce Marine.

God plass

Om bord er det plass til syv biler i bredden, også over kjørelemmen. Dette er en utfordring for Vegdirektoratet, fordi bredden er langt større enn det som tillates på standard ferjelemmer, hvor kun to biler kan passere av gangen. - Med denne løsningen går det svært raskt å laste og losse, forteller Paulsen. På hver side av det store bildekket er det to meter brede gangveier, slik at det er mulig komme frem med rullestol eller barnevogn.

Langsmed bildekket på skottene ut mot sjøen er det montert store ruter, slik at sjåførene kan kikke ut. Normalt er disse skottene i stål og gir svært lite utsyn.

Salongen over dekk er bygget som en fagverkskonstruksjon hvor passasjerene sitter inne i fagverket. Fra dørk til dekk er det store vinduer som gir et fantastisk utsyn. På de tradisjonelle vestlandsferjene er passasjersalongen under bildekket uten mulighet for utsyn.

Bevegelig bro

Broen rommer skipper, styrmann og maskinist. De sitter alle med ansiktet mot fartsretningen akkurat som på hurtigbåter. I stedet for å doble styreposisjonen, en forover og en akterover, kan hele broen roteres 180 grader. Dette er et nytt brokonsept som det er knyttet stor spenning til hvordan vil bli mottatt.

Ferja er bygget i aluminium. Totalvekten er på kun 680 grosstonn. - Hele 70 prosent av skroget er sammenføyd med friksjonssveising. Vi har aldri brukt denne teknikken i så stor utstrekning før. Vi har satt vår lit til Norsk Hydros teknologi, forteller Paulsen.

For å måle belastningene i skroget og plotte alle data om maskiner, posisjoner, logg etc, er "M/F Stavanger" utstyrt med en automatisk logg, akkurat som den sorte boksen på fly.