FOR LANGT UNNA: De avaserte fartøyene som kan gjennomføre brønnintervensjoner er for langt unna i forholdt til ulykkesstedet i Den mexicanske golfen. (Bilde: Aker Yards)

Får ikke norsk hjelp

  • Olje og gass

HOUSTON: Både norske FMC og Island Offshore har fått forespørsler om de har utstyr tilgjengelig som kan bidra til å komme inn i brønnen og få den under kontroll.

–Vi kunne tilby vårt utstyr for lett brønnintervensjon og through tubing drilling, men transittiden fra Norge til Den mexicanske golfen var 20 dager. Det var for lang tid, sier sjef for brønnvedlikehold i FMC Technologies, Bjarne Neumann til Teknisk Ukeblad.

Foreløpig skal BP prøve å bruke en kjempemessig trakt som skal settes over det største lekkasjestedet. Tanken er at denne trakten som veier 125 tonn skal holdes på plass av et fartøy, og senkes ned til skadestedet på rundt 1650 meters dyp. Der skal oljen ledes videre via en slange opp til overflaten hvor den skal behandles ved at vann olje og gass separeres og oljen sendes til lager for senere å pumpes over i en tanker og fraktes til et raffineri.

BP regner med at denne operasjonen kan reduseres utslippet med 85 prosent. FPSOen de skal bruke er borefartøyet Deepwater Enterprise, som kan behandle inntil 15 000 fat olje i døgnet og lagre opp til 139 000 fat.

Det lekker ut olje fra flere steder i det ødelagte stigerøret som fortsatt er koblet til BOPen på havbunnen. Den største lekkasjen er rundt 300 meter fra selve brønnen.