SER SØROVER: - Italia og Spania er sentrale i vår strategi for satsing i solkraftmarkedet, men vi ser også på muligheter i sørøst-Europa, sier Rolf Jarle Aaberg, direktør for strategi- og forretningsutvikling av solkraft hos Statkraft. (Bilde: Finn Halvorsen)
SER SØROVER: - Italia og Spania er sentrale i vår strategi for satsing i solkraftmarkedet, men vi ser også på muligheter i sørøst-Europa, sier Rolf Jarle Aaberg, direktør for strategi- og forretningsutvikling av solkraft hos Statkraft. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)

Fanger solen i sør

  • Kraft

Statkraft erklærte allerede i fjor at målet er å etablere seg som en sterk aktør innen produksjon av solkraft.

– Vi ønsker å være tidlige ute. Markedet er i sterk vekst basert på gode støtte ordninger i mange markeder. Vi har også stor tiltro til at teknologi- og markedsutvikling vil drive kostnadene ned over tid, sier Rolf Jarle Aaberg, direktør for strategi- og forretningsutvikling av solkraft hos Statkraft.





Partnerskap

Statkrafts første oppgave er å etablere partnerskap i de landene de går inn.

I Italia har de faktisk gått inn sammen med et annet norsk selskap, Norsk Solkraft, for å etablere to solkraftverk, hver på 3,3 megawatt.

Ett av kraftverkene har allerede fått konsesjon, men utviklingen i Italia har tatt lenger tid enn Statkraft ventet.

– Det samme gjelder vårt engasjement i Spania, hvor vi eier 70 prosent av utviklingsselskapet Renewable Energies & Photovoltaics Spain SL. Her jobber vi med en større konsesjon. Men de spanske myndighetene har for ikke lenge siden lagt begrensninger på hvor raskt dette området får lov å vokse. Det tar derfor lenger tid å utvikle nye prosjekter. Prosjektene blir ikke godkjent for støtte i samme takt som for bare et halvt år siden. Vi prøver nå å kompensere for dette ved å kjøpe opp allerede godkjente prosjekter, sier Aaberg.





Liten organisasjon

Aaberg forteller at Statkraft har en liten og effektiv organisasjon som jobber med solkraftutvikling for å finne prosjekter som passer inn i deres strategi.

– Målet er å ha prosjekter tilsvarende 75 megawatt klare innen 2012, slik at også solkraft blir et av bena som understøtter vår posisjon som ledende i Europa på fornybar energi, sier Aaberg.





Ikke med i norsk solsenter

Det er nylig etablert et norsk solsenter med IFE på Kjeller som paraplyorganisasjon.

Mange norske soleenergiaktører er med der, men ikke Statkraft.

– Vår strategi er å eie og drive solkraftverk i Sør-Europa. De andre er stort sett utviklere og produsenter av teknologi. De har materialer og installasjoner som sitt produkt, vi har strøm. Vi har derfor relativt lite å bringe inn i denne sammenhengen, sier Aaberg.