SOSIALE MEDIER: Integrasco og sjefsutvikler Aleksander M. Stensby har utviklet teknologi som høster omtaler fra sosiale medier på nettet. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Fanger folkets røst

Barcelona: Grimstadbedriften Integrasco har vokst fra tre gründere i starten i 2004 til 22 hel- og deltidsansatte i dag.

Ideen var å fange opp og analysere det folk diskuterer på nettet. Ikke hvilken som helst analyse, men om elementene i diskusjonen var positive eller negative.

– Vi fikk en avtale med Sony Ericsson nesten med det samme vi startet opp. De trodde på oss, og vi kunne ganske raskt fortelle dem om stemningen rundt produktene deres på nettet i form av månedlige analyser. I praksis levde vi av inntektene fra dem og fra et IFU-prosjekt vi hadde med Innovasjon Norge, sier Aleksander M. Stensby.





Lytter på nettet

Han er sjefsutvikler i selskapet og var bare 19 år da han var med å etablere Integrasco. Samtidig klarte han å full føre sivilingeniørutdannelsen, så å si på si. Selskapet jobbet for øvrig tett med Universitetet i Grimstad under etableringen.

I motsetning til Google, som indekserer alt på nettet, fanger Intergrasco opp det som skjer i alle slags samtalegrupper. Ideen helt fra starten var å se på det folk sa til hverandre på åpne nettsteder, og det var lenge før Facebook og Twitter å dagens lys.





Analyseteknologi

– I dag er det en utfordring å henge med i alle de nye diskusjonsforaene som lanseres, som nye Google Buzz. Vi må hente inn informasjon fra alle sammen og bearbeide den med vår egen analyseteknologi. Det er her vi skiller oss fra konkurrentene. Alle kan bruke såkalte sentimentanalyser, som finner ut om innholdet er positivt eller negativ. Men slike analyser gir dårlig presisjon med mange falske positive treff. Vi har brukt over tre år på å utvikle våre egne algoritmer for å gjøre analysene. Vi bryter ned informasjonen på et mer detaljert nivå og gjør betydelig mer avanserte analyser, sier Stensby.





Tjenestesalg

Integrasco selger programvare til de som ønsker å utføre sine egne analyser, men rundt halvparten av omsetningen er tjenester.

– Vi har laget mer enn 200 millioner kommentarer fra nettet og har et system som kan analysere resultater i nær sanntid. Vi tror den innsikten vi har, i kombinasjon med programvaren, gir best uttelling, sier sjefsutvikleren.

Etterspørselen kommer ikke bare fra it-industrien, men også fra bilindustri, reiseliv, og politikk og andre som trenger å vite noe om «folkets røst». ¿