Det karakteristiske hvite fagverket dominerer utsikten fra Oslo S mot øst dag og natt. Høyden er for det meste 10 meter, men i den ene enden rager det 27 meter over den framtidige kjørebanen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Fagverket over Oslo S er framme

Nordenga bru blir forbindelsesleddet mellom Schweigaards gate og det nye vegsystemet i Bjørvika. Brua krysser alle sporene på Oslo S. For å få færrest mulig pilarer i sporområdet valgte Vegvesenet en fagverksløsning over sporene. Fagverket er 165 meter langt. Det lengste spennet er 73 meter. På hver side av sporene får brua korte betongspenn. Total brulengde blir 306 meter.

Hele fagverket er lansert fra sjøsiden. Det har vært en møysommelig prosess. Fagverket skal stå mellom en kjørebane og en gangbane når brua blir ferdig. Begge disse ble montert på fagverket før lanseringen begynte. En stålkasse eller en stålbjelke som lanseres kan føye seg etter lagrene under framskyvningen, men et ferdig fagverk med påmontert kjørebane og gangbane er en mye stivere konstruksjon. Når det ble utsatt for krefter som ikke skulle være der, måtte det settes inn mottiltak, hvis ikke kunne konstruksjonen bli skadet.

Lanseringen ble fulgt med argusøyne for å hindre at det skjedde. Trykket på lagrene og optiske målinger avslørte fagverkets bevegelser. Hver gang det ble oppdaget uakseptable avvik fra beregningene, ble lanseringen stoppet og fagverket justert. Justeringene foregikk hovedsakelig med jekker som kunne heve og senke lagrene.

To strandjacks med 200 tonn trekkraft hver sørger for framdriften. Framskyvingen kunne bare skje i togfrie perioder. Entreprenøren tok sikte på å fullføre lanseringen i løpet av høytidene i vår. Hvis alt hadde gått etter planen, hadde fagverket vært framme i pinsen. Slik gikk det ikke. I påsken oppsto tekniske problemer som forsinket framdriften. Dermed ble man avhengig av to togfrie perioder i oktober for å fullføre jobben. Stålmontasjen over sporene er ennå ikke avsluttet, men det som gjenstår, kan tas med mobilkran.

Noe av forsinkelsen som oppsto under lanseringen, kan tas igjen. Vegvesenet regner med at brua er klar til bruk sensommeren neste år. Da overtar den trafikken over sporene slik at man kan begynne å rive Bispelokket.

Nordenga bru bygges av Betonmast. Fagverket er produsert av det nederlandske firmaet Hollandia og satt sammen av NLI Alfred Andesen i underentreprise for Betonmast.