Det sveitsiske selskapet Herrenknecht har bygget denne tunnelboremaskinen med diameter 9,43 m for en tunnel i Sveits. (Bilde: Herrenknecht)
Det sveitsiske selskapet Herrenknecht har bygget denne tunnelboremaskinen med diameter 9,43 m for en tunnel i Sveits. (Bilde: Herrenknecht)
Felix Amberg, administrerende direktør for Amberg Engineering i Sveits.Brukt av dobbeltsporet.no i kamp om fullprofilboring av jernbanetunnel fra Lysaker til Sandvika. 02.03.06 (Bilde: Joachim Seehusen)
(Bilde: Joachim Seehusen)
Anne Kathrine Kalager poengterer at de i Sveits driver tunneler på en helt annen måte, blant annet benytter de vanntett utstøping. Dermed blir sprengte tunneler svært dyre. (Bilde: JOACHIM SEEHUSEN)

Faglig tunnelstrid i Bærum

Interessegruppen dobbeltsporet.no - som representerer velforeninger i Bærum kommune, har engasjert seg sterkt i valget av drivemetode for jernbanetunnelen.

Dobbeltsporet.no ønsker to-løpstunneler drevet med tunnelboremaskin, TBM.

Med denne løsningen blir tre planlagte tverrslag unødvendige og dobbelstsporet.no mener også at TBM gir mindre støy, vibrasjoner og miljøbelastninger.

Ekspertuttalelser

Denne uka arrangerte dobbelsporet.no et seminar om tunnelen.

Et drøyt 50-talls bæringer dukket opp for å høre blant annet den rådgivende ingeniøren Felix Amberg fra Sveits hevde at TBM både er bedre og rimeligere i nær sagt alle tilfeller.

To tredjedeler av jernbanetunnelene i Sveits blir fullprofilboret og andelen er økende, ifølge Amberg, som uten forbehold anbefalte denne løsningen.

Sprikende

Jrnbaneverket er av en annen oppfatning og mener Sveits og Norge ikke kan sammenliknes direkte.

– Vi har ikke klart å verifisere at TBM blir rimeligere, sier prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket.

Kalager er likevel åpen for at TBM kan være et alternativ. I Jernbaneverkets egne rapporter er TBM vurdert til å bli 600 - 800 millioner kroner dyrere enn sprengning.

Ulik driving

– I Sveits sammenligner de med vanntett utstøpning. Vi bruker derimot systematisk forinjeksjon. Det fører til at stuffen er tørr når vi sprenger, og en langt rimeligere løsning, sier Kalager.

Professor Einar Broch fra NTNU støttet Kalager i sitt innlegg: – Jeg påstår at ingen kan produsere tunneler i godt fjell så raskt og så rimelig som vi kan i Norge, fastslo Broch.

Etterprøves

Jernbaneverket har nå engasjert Sintef til å gå gjennom og etterprøve de vurderinger som er gjort. Jernbaneverkets ledergruppe vil så ta en avgjørelse sannsynligvis 14. eller 21. mars.

– Det vil nok enten bli anbud bare på sprengning, eller på sprengning og alternativt TBM. Det er ikke sannsynlig at det går ut et anbud kun på TBM, sier Kalager.

Anbudsinnbydelsen kommer sannsynligvis i oktober, med byggestart i februar-mars 2007.

Få TBM-tunneler

Det er ca. 5000 km tunneler i Norge. Av dette er 28 tunneler på til sammen 260 km fullprofilboret. Det meste er vannkraft-tunneler med diameter fra to til fire meter.

Kun tre TBM-tunneler er laget for trafikk, det er gjennom Fløyfjellet i Bergen, en i Glomfjord og en på Eidsvoll.

Hva mener TU-leserne?