FRISTER FOR FÅ: Lærerne som deltok på seminaret i regi av Siemens skulle gjerne sett at flere kolleger deltok. Et 20-talls lærere deltok på dette seminaret. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
LÆRER OM VIRKELIGHETEN: - Det er nyttig å se hvordan realfag blir brukt i næringslivet, slik at vi blir oppdatert på virkeligheten, sier lektor Bjørn Gjermundsen. Her sammen med lektor May Astrid Braathen. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
ILDSJEL: Ragnhild Sohlberg i Hydro vil gi realfagslærere faglig stimulans og engasjement slik at flere elever fristes til å fordype seg i realfag. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

Faglig påfyll frister få lærere

– Det er leit at det er så få som deltar på kurset. Dessverre er det vanskelig å få lærere til å komme, sier lektor May Astrid Braathen fra Oslo Katedralskole.

Hun var en av om lag 20 lærere som besøkte Siemens lokaler i Oslo forrige uke.

Her ble de introdusert for ulike prosjekter Siemens deltar i – blant annet innen medisinsk teknologi, «intelligente hus» og hvordan teknologi kan kommersialiseres. Målet er at lærerne skal gjøre undervisningen mer konkret, og ha gode svar når spørsmålet «Hva skal vi bruke dette til, da?» kommer opp i en matematikktime.



Oppdatert på virkeligheten

– Jeg deltar på seminaret fordi det gir en klar faglig stimulans. Det er nyttig å se hvordan realfag blir brukt i næringslivet, slik at vi blir oppdatert på virkeligheten. Vi gjør jo ikke dette bare for vår egen del, men fordi vi tror elevene også har utbytte av at vi deltar på dette, sier lektor Bjørn Gjermundsen fra Fagerborg videregående skole. Braathen og Gjermundsen opplyser at det vanligvis deltar rundt 30 lærere på hvert seminar.

– Vi ønsker å vise hva realfag kan brukes til, og hvilken type jobber man ender opp med dersom man fordyper seg i matematikk, fysikk eller kjemi, sier ass. direktør Ragnhild Sohlberg i Hydro og ildsjel i forumet for matematikk, naturfagene og teknologi (MNT-forum). Forumet er et samarbeid mellom Tekna Realistene, Hydro, NHO, Teknologibedriftenes landsforening, Prosessindustriens landsforening og Universitetet i Oslo. Forumet møtes to ganger i semesteret ved en teknologibedrift eller ved et institutt, og Sohlberg forteller begeistret at responsen er overveldende hos bedriftene som blir spurt om å bidra.



Entusiastisk

– Dette er en problemstilling alle bedrifter og forskningsinstitutter er opptatt av. Vi har aldri fått nei når vi har spurt om å komme på besøk, sier Sohlberg til Teknisk Ukeblad.

– Vi ønsker å gjøre lærerne mer entusiastiske ved å vise hvordan realfag brukes av ekspertene. Vi håper denne entusiasmen kan smitte over på elevene, slik at de velger realfagsfordyping, forklarer hun.

– Jeg tror det er en tendens til at mange elever velger «morsomme» fag, som samfunnsfag og mediefag. Vi må vise at det er morsomt å velge realfag, påpeker Ole Banggren fra personalavdelingen i Siemens.



For de dedikerte

Det tre timer lange seminaret arrangeres på kveldstid, med et par forelesninger og lett servering til lærerne. Under Siemens-presentasjonen ble alle realfagslærerne fra Oslo og Akershus invitert, men bare et 20-talls dukket altså opp. Siden seminaret er frivillig og lærerne ikke får noen kompensasjon for tida de bruker, kommer kanskje ikke de som har mest bruk for faglig påfyll og mer engasjement?

– Siden dette skjer på kveldstid, er det nok de mest dedikerte lærerne som fristes. Et løft for realfagene forutsetter at offentlige myndigheter tar tak og bidrar. I USA må for eksempel lærere ta et kurs hver sommer for å få lov til å fortsette å undervise, poengterer Sohlberg.

MNT-forum startet i Oslo og Akershus, men har nå spredt seg til Agder, Rogaland, Telemark, Buskerud, Troms, Hedmark og Oppland.