Wilh. Wilhelmsen vurderer å redusere antall nye bilskip på grunn av regjeringens konklusjon om tilbakebetaling av rederiskatten. (Bilde: Höegh Autoliners)

Færre nye bilskip

  • Olje og gass

Regjeringens beslutning om å kreve inn deler av den utsatte skatten i tonnasjeskatteordningen fra 1996 opprører redernæringen.

1,6 mrd

For en av de største aktørene innen internasjonal bilskipsfart, Wilh. Wilhelmsen, beløper skatteforpliktelsene seg til 1,6 milliarder kroner, dersom man legger bokførte verdier til grunn.

Regjeringen har ikke avklart om man vil legge bokførte verdier eller markedsverdi til grunn når skatten skal utregnes.

Sammen med Walleniusrederierna skal Wil. Wilhelmsen overta 40 nye bilskip fram til 2011.

Redusere

- Biltransportmarkedet er i vekst. Skal vi opprette vår markedsposisjon er det påkrevet at vi både fornyer og utvider flåten. Vi har inngått kontrakter med skipsverftene, men vil nå vurdere ambisjonsnivået og se om vi er i stand til å gjennomføre byggeprogrammet på den måten det er planlagt finansiert, sier konsernsjef Ingar Skaug i Wilh. Wilhelmsen til Dagens Næringsliv

Rederiet skal nå gjøre grundige analyser av konsekvensene av regjeringens beslutning. Skaug utelukker ikke at en konklusjon kan være å redusere antall skip de bestiller, eller at de må se på nye måter å finansiere noen av nybyggene på.