BARE SKANSKA: Skanska er alene om å ville bygge Steinbergtunnelen i Trondheim. Vegvesenet ville gjerne hatt fem anbud og er bekymret for prisutviklingen.
AVLASTNING: I Trondheim skal Nordre Avlastningsveg gi bedre trafikk. Steinbergtunnelen skal få innløpet bak rundkjøringen.

Færre leverer anleggsanbud

  • nyheter_bygg

Statens vegvesen

Aktuell med: 104 prosjekter

Anbud: 76 forespørsler

Urfordring: Lite ledig kapasitet, håper å unngå forsinkelser

Det er et presset marked på bygg- og anleggssiden.

Spørsmålet er om Vegvesenet får gjennomført alt det skal i år uten problemer?

– Det håper vi. Mye av det som starter i år, var ute på anbud i fjor, og vi tror de berørte bedriftene har satt av tilstrekkelig kapasitet, sier utbyggingssjef Lars Aksnes i Statens vegvesen.

Tunnel-trøbbel

Men faresignalene er der. Da anbudsfristen for bygging av Steinberget tunnel i Nordre Avlastningsveg i Trondheim gikk ut, var det ikke levert mer enn ett anbud.

– Det er betenkelig. Hvis dette er en tendens som sprer seg, er det alvorlig. Da får vi et kostnadsproblem, sier Aksnes, som gjerne ser fem eller flere i kampen om oppdragene.





Kun tre vil bygge Skanseløpet

For tiden er det kun tre entreprenører som slåss om totalentreprisen for bygging av Skanseløpet betongtunnel i Trondheim. Det blir en drøyt 700 meter lang tunnel delvis under jord og delvis under vann til noe over 200 millioner kroner.

– Det har vært litt diskusjon rundt totalentreprisen, humrer prosjektleder Almar Aronsen. – Tidligere ville entreprenørene gjerne ha mer ansvar, men når vi gir dem det, vil de gjerne diskutere konkurransegrunnlaget på nytt.

Men nå er beslutningen fattet, og vinneren av kontrakten må selv sørge for prosjektering og valg av løsning.

– Det er flere mulige løsninger. Vi har stilt et krav om bruk av vanntett betong, men om de velger å bruke senketunnel eller støpe tørt, legger ikke vi oss bort i, fastslår Aronsen.





Flere utenlandske

Utenlandske bedrifter viser større interesse for det norske anleggsmarkedet. Dette gjelder blant annet ny E18 fra Grimstad til Kristiansand. Det er en OPS-kontrakt (offentlig privat samarbeid der utbygger står for drift og vedlikehold i 25 år og leier ut veien til Statens vegvesen)

– Vi har fått tre tilbud, ingen er fra rene norske aktører, sier Aksnes. Dette er et prosjekt til om lag 3,5 millarder kroner. Tyske Bilfinger Berger og Skanska kjemper om seieren.

Milliardutvidelse

Utvidelsen av E6 til firefeltsvei sør for Oslo fortsetter. I løpet av våren vil anbud for bygging av strekningen mellom Assurtjern og Vinterbro bli lyst ut. Kostnadene er anslått til en drøy milliard kroner.

Parsellen er ca. 5,5 km lang og vil i hovedsak bestå av tunnel på 3,7 km. Ett løp i hver retning med to felt. Eksisterende E6 blir så benyttet som lokalvei og kjøring til/fra ny E6.

Det andre store som skal lyses ut for bygging i år er delanbud for tunnelen bak den nye Drammensbrua

– Det er såpass kjent at disse prosjektene kommer, at jeg regner med at de store entreprenørene er klare. Får vi fem anbud, er det brukbart, tre eller mindre er bekymringsfullt, sier Aksnes.





Stressede rådgivere

– Rådgiverne er stresset, det er ikke mye ledig kapasitet rundt omkring. De jobber på høygir.

Aksnes er bekymret for manglende rekruttering. – Jeg tror det blir mange jobber i årene som kommer, men det er jo knapt nyutdannede.

Jevnt press

Vegvesenet forsøker å fordele prosjektene på en måte som gir jevnt press på både rådgivere og aktører.

– Jeg er optimist og håper vi slipper å utsette prosjekter på grunn av kapasitetsmangel, men jeg frykter at det kan bli noe, sier Aksnes.