EU-TREND: Utviklingen ved NTNU Videre er som ellers i Europa. Markedet for rene teknologifag er begrenset. (Bilde: Espen Leirset)

Færre fagkurs - mer ledelse

I fjor ble en ny mastergrad i organisasjon og ledelse etablert av Etter- og videreutdanning ved NTNU Videre.

Så langt er om lag 175 personer i gang med kurs innenfor programmet, også kalt Master of Management.

Blant disse er en stor andel ingeniører og sivilingeniører, opplyser seksjonssjef Frode Arntsen ved NTNU Videre. Denne typen videreutdanning for folk i ledende stillinger representerer en økende trend ved NTNU Videre.





Jakter på nye

Fra før har Master of Technology Management, som er et samarbeid med Norges handelshøyskole, blitt et godt innarbeidet tilbud. Prosjektledelse er et populært kurstema for ledere i teknologibedrifter.

NTNU Videre er stadig i kontakt med høyskoler og bedrifter om nye lederkurs.

– Blant annet er energibransjen interessert i kurs om innovasjon og nyskaping, sier Arntsen til Teknisk Ukeblad.

Europeisk trend

– Vi ser hva andre universiteter gjør med videreutdanning, og vi registrerer en lignende utvikling der som hos oss. Også europeiske universiteter tilbyr få rene teknologifag og satser mer på kombinasjonen teknologi og ledelse. En årsak til denne utviklingen, er at markedet er begrenset. Dessuten forsvinner flere av de typiske industribedriftene her i landet som vi har kjørt fagkurs for, sier Arntsen.

Kursdagene, som Tekna samarbeider med NTNU om, har fått en lavere oppslutning i flere år. Svaret for NTNU Videre er at de ulike kursene i rene teknologifag ikke holdes hvert eneste år.

To ganger fire

Master of Management går over to år, men deltakerne kan plukke enkeltkurs etter behov. Inneværende studieår gjennomføres de fire første kursene, som utgjør basismodulen. Til høsten starter de fire kursene i spesialiseringmodulen, samtidig som nye deltakere tas opp til de innledende kursene. Til slutt skrives en masteroppgave, og til sammen gir studiet 90 studiepoeng.

Masterprogrammet skal møte utfordringene i kunnskapsøkonomien og rendyrke den skandinaviske ledelsesmodellen. Nærheten til forsknings- og fagmiljøene på NTNU og Sintef gir muligheter for undervisning basert på ny forskning.

Ingeniørfagene med

– Samtidig inneholder katalogen fortsatt 30 kurs innen fagområdene teknologi og vitenskap. Her er en rekke av ingeniørfagene representert, fra geologi, bygg og skip til geografisk informasjonsbehandling, matematikk og satellittnavigasjon for å nevne noen eksempler Aktiviteten på de rene teknologikursene i 2005 tilsvarte ca 30 helårssstudenter, opplyser Arntsen.

NTNU Videre tilbyr også bedriftsinterne kurs. Blant har de organisert bedriftsinterne kurs for bedrifter innen skipsnæring, olje og energi samt Jernbaneverket, Statens vegvesen og andre offentlige virksomheter.