KLIMA

EU vil ha LNG-skip

Tore Stensvold
27. sep. 2010 - 12:30
Vis mer

Skip som går på LNG framfor diesel eller bunkersolje, vil redusere utslipp av NOx og CO2 og fjerner sot- og partikkelutslipp.

Et felles-europeisk prosjekt med bedrifter og myndigheter skal i første omgang se på muligheter for at skipsfarten i Østersjøen og Nordsjøen kan bruke LNG.

Spytter i

Norge skal støtte prosjektet med 10 millioner kroner.

– Våre bedrifter er verdensledende på dette området. Men for å få til et endelig gjennombrudd for naturgass som drivstoff i skipsfarten, er det nødvendig med samarbeid over havene. Flere havner og flere skip må ta i bruk LNG, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Prosjektet vil også se på hvilken strategi som bør velges for å øke antall LNG-terminaler, skriver Nærings- og handelsdepartementet i en pressemelding.

Lobbing

Tidligere i måneden var statssekretær Rikke Lind i Tyskland og diskuterte spørsmålene med både EU-representanter og tyske myndigheter. Etter møtene sa Lind til Teknisk Ukeblad at det var stor interesse for å se på hva Norge har gjort.

– Norge er pådriver. Shipping er nødt til å ta sin del av utslippskutt. Det er bedre å være i forkant. Bruk av LNG i nærskipsfart i EU er en vei å gå. Teknologien er allerede på plass, sier Lind.

Høna og egget

Hun opplever imidlertid at det lett blir en diskusjon om høna og egget. Rederiene venter på mulighet for å bunkre gass, og gassdistributører bygger ikke ut LNG-anlegg før de har kunder.

– Vi viser dem den norske modellen og hva vi har fått til, ikke minst med NOx-avgift og etablering av NOx-fondet, der rederne får støtte til å legge om, sier Lind.

Det er nå 10 norske skip og ferjer som går på LNG og ytterligere 11 under bygging eller i ordre. Infrastrukturen er under utbygging med flere LNG-terminaler. Dermed blir det også mer interessant for rederier å bestille skip med LNG-framdrift.

Høster av satsing

Næringsministeren trekker fram Norges ledende posisjon på LNG i skipsfart som et bevisst miljøtiltak som har fått EU til å fatte interesse.

– Dette er et eksempel på at nasjonal miljøsatsing gir internasjonale konkurransefortrinn. Her ligger det an til store muligheter for eksport av norsk miljøteknologi for hele den maritime klyngen, sier Giske.

Som del av EU-prosjektet, skal Fjordlines gassdrevne rute mellom Bergen-Stavanger-Hirtshals-Kristiansand inngå i en pilotstudie.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.