MERC FØRST?: Det sies anonymt hos Bosch at Mercedes vil være blant de første til å sette inn de nye injektorene, der trykket i dysespissen kan komme opp i hele 250 MPa. (Bilde: Mercedes)
ITALIENSK: Grande Punto er utvilsomt stilig, folkene hos Italdesign har peiling på linjeføring. Men holder det? Kanskje, for bilen har nå vært i salg i Europa i ett år og ligger ifølge Fiat godt an på pålitelighetstabellen. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

EU-krav utfordrer bilindustrien

  • Klima

Industrikommisjonær Günter Verheugen til BBC sier målet med lovendringen er å sikre at gjennomsnittsbilen ikke slipper ut mer enn 130 gram CO2 per kilometer. I 2005 var gjennomsnittsnivået for utslipp 162 gram per kilometer.

Bilindustrien har truet med at så strenge grenser kan føre til oppsigelser og nedleggelser av enkelte fabrikker. Verheugen sier imidlertid at EUs forslag ikke må føre til at utflagging.

Utfordring

- Motorindustrien står overfor en stor utfordring. Jeg ber dem om å møte den ansikt til ansikt, og heller se på det som en positiv utfordring enn en byrde, sier Verheugen til BBC.

Forslaget til nye utslippskrav er en del av en større, europeisk strategi som, ifølge EU-kommisjonen, skal sikre den europeiske bilindustriens levedyktighet på lang sikt.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.