Etterbrenning trolig årsak til flystyrten

Vitner så en 30–40 meter lang stikkflamme etter flyet rett etter avgang. Etterbrennere er vanlige på jagerfy, men det er bare Concorden som benytter seg av denne teknikken blant passasjerflyene. Etterbrennerne spruter drivstoff inn i eksosen for å gi flyet et ekstra puff ved avgang.

– Det teoretisk mulig at en mekanisk feil kan føre til at for mye drivstoff blir sprøytet inn, og at motorene tar fyr, sier professor Charles N. Eastlake ved Embry-Riddle Aeronautical University i Florida til the New York Times.

En annen professor, James G. Ladesic , legger til at en motorbrann ikke trenger å bety en katastrofe. – Men brannen og varmeutviklingen kan ha påvirket eller ødelagt kontrollsystemene eller høyderorene, tror han.

Sannsynlig gjentakelse

Flyet som styrtet har bare hatt 11.989 timer i lufta siden det ble tatt i bruk i 1980. Så seint som 28. april ble det gjennomgått en grundig vedlikeholdssjekk, opplyser Air France. Flyet var ett av 13 som blir drevet av Air France og British Airways. Ladesic får et dårlog omen av ulykken:

– Concorde er et helt unikt fly. I motsetning til andre flytyper får ikke operatørene tidlige varsler gjennom mindre flytyper og småfeil på eldre modeller. De ble bygd på samme tidspunkt, og feil som oppstår på ett fly vil sannsynligvis oppstå også på de andre, omtrent samtidig, hevder han overfor NYT.

Den ene av av motorene på venstre side, der brannen åpnebart oppsto, ble gjennomgikk en mindre reparasjon på flyplassen rett før avgang.