(Bilde: Bo Mathisen )
Kjell Inge Davik, direktør Drift Sørøst i Mesta (Bilde: MESTE)

Ett minutt for jobbgaranti

  • nyheter_bygg

MESTA

* 3140 ansatte totalt hvorav 791 i anleggsdivisjonen

* 5,6 mrd i omsetning hvorav 2193 millioner på anlegg

* Hovedaktiviteter: vei, bru, kai og tunnelbygging, samt vedlikehold

Aktuell med: TIlbyr unge nyutdannede sivilingeniører fra Bygg og miljøteknikk ved NTNU jobbgaranti

Er du under 28 år, student ved Bygg- og miljøteknikk ved NTNU, kan legge fram gyldig vandelsattest og scorer mer enn 20 poeng på Mestas nettest, er du garantert jobb etter studiene.

Kun ett minutt tar det å svare på de 7 spørsmålene som Mesta trenger svar på for å gi deg jobbgaranti.





Ikke bare fagidioter

I tillegg til å ha gode karakterer - minimum 40% A-er og maksimum 10% C-er, må du være aktiv i organiserte aktiviteter innen sport og kultur eller ha minst 2 års erfaring fra tillitsverv.

I tillegg ønsker Mesta seg unge sivilingeniører med blikket rettet utad, og krever enten ett års sammenhengende utenlandsopphold eller 1 år som utvekslingsstudent. I tillegg må du ha minimum 10 ukers praksis fra relevante arbeidsgiverer.

Oppnår du ikke de nødvendige 20 poengene, kan du likevel henvende deg til Mesta for å få et intervju, ifølge nettsidene deres.

Mesta er i dag landets ledende veientreprenør og de unge som tar sjansen på å ta jobb der, vil få sjansen til erfaring innen både vei, bru og tunnelbygging.





Må prøve alt

Kjell Inge Davik som er direktør for Drift sørøst i Mesta forteller at de som ansettes via jobbgarantien ansettes på samme vilkår som øvrige ansatte, med samme rettigheter og plikter. Og han lover at alle som oppfyller garantitesten, får jobb.

– På en uke har vi fått inn 100 åpne søknader og omlag 10 prosent er fra kvinner, forteller Davik.

Tidligere har Mesta gått ut i media og sagt at de må takke nei til å levere inn anbud fordi de mangler folk.

Mangel

– Knapphet på ingeniør- og ledelsesressurser gjør at Mesta fortsatt må la være å regne på oppdrag, bekrefter Davik, som mener problemet er at det utdannes færre sivilingeniører enn antallet som går av med pensjon i Norge i dag. Han tror Mesta er en attraktiv arbeidsgiver for nyutdannede anleggsingeniører.

Også andre i bygge- og anleggsbransjen sliter med å få nok fagfolk. I løpet av året skal Statens Vegvesen rekruttere rundt 30 nye ingeniører og sivilingeniører.

Samtidig viser undersøkelser Nito har gjennomført, at også Kommunenorge står foran en stor rekrutteringsprosess fordi mange ingeniører i kommuene oppnår alderspensjon i løpet av få år.