NSB mener krisepakken vil bety mye for deres kunder. Norges handikapforbund tror ikke endringene vil bety noe positivt for deres medlemmer. (Bilde: Jernbaneverket)

- Et politisk kinderegg

Leder i NSB Persontog, Stein Nilsen, mener Regjeringen har gitt ham og kundene en veldig god start på uken med krisepakken som ble lagt frem i dag.

For klima og passasjerer

Jernbaneverket får 1,3 milliarder kroner i økte bevilgninger, hvorav 818 millioner skal gå til drift og vedlikehold, og 483 millioner til investeringer i linjen.

– Dette er et politisk kinderegg. Det er bra i forhold til finanskrisen å få et større tempo i økonomien, det er bra for klimaet med mer stabilitet i jernbanetilbudet og dermed økt bruk av tog, og for oss vil dette gi våre kunder en bedre hverdag, sier Nilsen.

Han er særlig glad for at mange av tiltakene settes i verk allerede mot slutten av neste måned, og at det meste skal gjennomføres i år.

Kjente svakheter

– Slik vi kan klare å bedømme det har de gått etter svakheter i jernbanesystemet som vi kjenner til. Vi er veldig positive, og håper og tror at dette kan bedre driftssituasjonen i et kort perspektiv, sier Nilsen.

I krisepakken legger Regjeringen opp til flere poster for fornyelse av infrastruktur, ved skinne- og svillebytter, ballastrensing og fornying av strømforsyningsanlegg og kontaktledningsanlegg på flere strekninger.

– Merkes direkte

Slik Nilsen ser det har også Regjeringen vist at de ser noe de ikke fikk med seg i statsbudsjettet: Det trengs oppgraderinger av linjenettet på Østlandet, også utenfor området som omfattes av Prosjekt Oslo.

– Her finnes også en rekke forbedringer i form av opprusting av parkeringsarealer og publikumsområder, og betydelig oppgradering av stasjonsområder. Det er tiltak kundene vil merke direkte, sier Nilsen.





– Monner ikke

Regjeringen bevilger nærmere 50 millioner kroner til å bedre tilgjengeligheten på stasjoner og plattformer langs jernbanenettet. Det er for lite til å gjøre noen forskjell, mener Norges Handikapforbund.

– Med våre snittberegninger lagt til grunn, verifisert av Jernbaneverket, er ikke 50 millioner nok til å gi mer enn to stasjoner universell utforming. Beløpet er i helt feil størrelsesorden, og jeg kan ikke si at det monner på noen måte, sier samferdselspolitisk rådgiver i Norges handikapforbund, Tore Amblie Bjørback.

Han undrer seg over at det i Regjeringens krisepakke ikke er mulig å finne igjen tallene på den fylkesvise oversikten, hvor bruk av beløpene eventuelt spesifiseres:

– Jeg tror ikke jeg gjetter galt hvis jeg sier at dette er alt annet enn en planmessig oppgradering, noe som faktisk ville vært positivt, sier Bjørback.

Uten en plan for oppgraderingen, vil det bety at tilbudet på hver enkelt jernbanestrekning fortsatt forblir uforutsigbart. Bjørback sier det er mulig nye tiltak kan bidra til at du kommer deg på toget, men at det fortsatt er usikkert om du kommer deg av på neste stasjon.

– Man må ta for seg hele strekninger for å skape endringer, og da trenger man mer enn 50 millioner, sier Bjørback, som nå håper NTP vil bli mer positivt.