Et politisk ansvar?

  • forum




De sørger med andre ord for å tjene ca. 30 milliarder på en årlig investering på 10 milliarder, og har da 300 prosent fortjeneste.

Denne store fortjenesten kalkulerer politikerne at det årlig bare vil medføre ca. 300 drepte og ca 12.000 skadede nordmenn.

Hva hadde skjedd eksempelvis med Statoils sjefer, som har en årlig inntekt på et halvt statsbudsjett, hvis de hadde tenkt på samme måte? Hva om Statoil hadde en avdeling som bidrar med inntekter på ca. 40 milliarder og 300 prosent fortjeneste, men dessverre måtte påregne 300 dødsfall og 12.000 skadede årlig? Er det sannsynlig at sjefene i Statoil måtte stå til ansvar for en slik kalkulering? Er det sannsynlig at sjefene måtte i fengsel for en slik kynisk vurdering?

Det har lenge vært kjent at å kjøre bil i samme retning i delte kjørefelt hindrer ulykker. Her kan motorsporten være en klar modell. Er det sannsynlig at Petter Solberg og andre hadde vært i live dersom han risikerte å møte biler i samme kjørebane?

Jeg mener at det må legges press på politikerne til å være ansvarlige ledere i et HMS perspektiv. Samtidig mener jeg at de "ansvarlige" politikerne må sammenlignes med ledere for norsk industri som må følge HMS-lovene, selv om de taper penger og må redusere sin enorme fortjeneste på ca 300 prosent.

I tabellen kan vi se at over 480.000 personer ble skadet i trafikken de siste 50 år. Det er like mange som det er innbyggere i Oslo.

Håper med dette at jeg kan bidra til at det blir investert mer i veier slik at flere liv kan reddes. Eneste måte å oppnå 0-visjonen om ingen drepte på, er at Statens Vegvesen får en tilstrekkelig del av inntektene fra bilavgiftene for å bygge nye moderne veier og gjøre de gamle sikrere med for eksempel veideler.

Hadde det vært en idé å overlevere landet til neste generasjon med Europas beste og sikreste veier mens vi har oljen, istedenfor å tape oljepengene på børsen rundt om i verden?

Steinar Mo

Track & Road AS