SHOPPING:Avataren din trenger ikke mangle klær. Utvalget er stort i de mange butikkene.
VAKRE:I Second Life kan alle bli så vakre de ønsker.
HANDLEGATE:Mange av handlestrøkene i Second Life kunne gjort seg i det virkelige livet.
UNDERHOLDNING:Det er hundrevis av seminarer, foredrag og konserter i Second Life daglig.

Et nytt liv i cyberspace

Penger og data

  • En «verden» i Second Life består av over 170 tusen mål.
  • 15 terabyte er brukergenererte data.
  • Det finnes over 11 millioner objekter.
  • SecondLife har snart 6 millioner innbyggere. Litt over 3 promille er nordmenn.
  • Rundt en halv million er logget inn hver uke.
  • SecondLife har sin egen valuta; Linden dollar. 1 USD er verd 275 Linden $.
  • Det omsettes for i underkant av 10 millioner kroner i døgnet.
  • Sverige var det første landet som opprettet en digital ambassade på Second Life.
  • IBM bruker Second Life aktivt til å arrangere møter med kunder og ansatte.


Er du misfornøyd med kroppen, med livet, med ektefellen, med vennene eller med noe annet?

Hittil har det ikke vært så enkelt å gjøre noe med det. Helt til nå. Nå kan nemlig hvem som helst skaffe seg et nytt liv på nettet. Her kan du få den kroppen og det utseendet du alltid har ønsket deg, og du kan eie eiendom, hus, biler, yachter og annen velstand som vil tiltrekke folk.

I den virtuelle verden Second Life kan du begynne på nytt.





Nytt fenomen

At folk møtes på nettet, er ingen nyhet, men da San Francisco-selskapet Linden Labs lanserte Second Life i 2003, hadde de laget sin egen vri. De skapte et nytt digitalt kontinent som i motsetning til jorden kunne utvides i det uendelige.

Second Life er ikke noe dataspill, men en digital verden hvor brukerne er representert gjennom sin egen unike navngitte avatar, eller virtuelle stedfortreder.

Sexy avatarer

Du bygger selv din egen avatar, og ikke unaturlig er de aller fleste sexy og smellvakre. Jo mer avatarene skiller seg ut, desto mer oppmerksomhet får de fra andre.

Second Life er et eksempel på hvordan web-en har utviklet seg fra å vise statiske nettsider til interaktivitet og dialog. I en tredimensjonal verden kan du bevege avataren din fritt med musen og piltastene, eller raskt teleportere deg til det stedet du ønsker.





Butikk

Det er opp til innbyggerne å bygge den virtuelle verdenen. De kjøper og legger til land og bebygger det. På den måten øker datamodellen kontinuerlig i størrelse.

Second Life er selvfølgelig ikke laget bare for moro skyld. Riktignok koster det ingen ting å starte opp, men hvem har vel lyst til å leve som en uteligger? Det koster f. eks. 360 kroner per år å leie et halvt mål tomt eller 14 000 kroner for det som kalles en region og som er i overkant av 65 mål. Eller hva med å eie en privat øy for 10 000 og deretter betale 21 000 i årlig leie?

Virtuell oppdressing

Det er ikke bare Linden labs som tjener penger her. Det har etablert seg selskaper på nettet som selger virtuelle vakre kjoler og Armanidresser gjerne i egne klesbutikker i Second Life.

En nordmann tjener faktisk en god årslønn på slik virtuell klesdesign. Brukere med mye penger engasjerer også kinesiske og indiske designere til å bygge hus, hoteller og yachter hvor de kan invitere venner og kjente. Alt for å imponere.





Serverpark

Den virtuelle Second Life-verdenen eksisterer i virkeligheten på flere tusen Linux-servere koblet sammen i et grid. Etter hvert som antallet brukere øker, kobles det til stadig flere servere. Hver server representerer et stykke land som i gjennomsnitt er rundt 50 mål land med tre brukere. I forhold til andre online-spill er det langt færre brukere per server.

Inntektene fra brukerne går til å leie disk og prosesseringskapasitet på serverne, men sannsynligheten for at dette vil bli svært god butikk er nok stor.

3D-modeller

Mennesker, bygninger, land og annet som lages i Second Life er bygget som 3D-modeller. Modellene streames i komprimert form mellom serverne og brukerne som er logget på i sanntid. Avhengig av hvor brukeren befinner seg, streames dataene fra den serveren som betjener stedet til brukerens grafikkort som bygger om skjermbildet.

Brukerne sier at selv via tastaturet er følelsen av personlig kontakt mye større enn med vanlig chat, fordi du har en virtuell person foran deg med et visst kroppsspråk.





Også ulemper

Severin Roald, som er seniorrådgiver og fagansvarlig for IT og telekom i PR-byrået Burson Marsteller, mener at Second Life har et stort potensial for å markedsføre produkter og selskaper som næringslivet burde fatte interesse for.

Enkelte har reist pekefingeren og advart mot at det blir for mye reklame i Second Life. I motsetning til på nettet ellers er det mulig å montere reklameplakater i Second Life som likner på den virkelige verdenen. En annen fare er her som ellers med nye medier; pornobransjen kaster seg over de nye mulighetene.

– Get a first life

Dessuten sier noen at grafikken er for dårlig. Den lar seg nok forbedre, Sonys alternativ PlayStation Home har vesentlig bedre grafikk allerede.

Noen synes det er patetisk å leve et slikt digitalt liv og har opprettet nettstedet: www.getafirstlife.com med slagordet: First Life er en analog verden hvor serverforsinkelse ikke eksisterer.