FORLIST: Fergen Estonia var stor og moderne. Fra 1. februar 1993 trafikkkerte fergen srekningen mellom Estland og Sveriges hovedsteder. 28. september 1994 ble baugporten slått av og skipet sank. (Bilde: Wikipedia Commons)

Estonia begynte å synke tidligere

Passasjerfergen Estonia med 989 mennesker om bord sank midt på natta i Østersjøen i et uvær 28. september 1994. Til sammen 852 mennesker omkom.

Forskerne fra Chalmers har matet samtlige vitneutsagn fra de overlevende inn i en datamodell.

Ut fra de 137 overlevendes opplysninger, har de klart å simulere hendelsesforløpet.

Tidligere - raskere

Så langt tyder modellberegningene på at Estonia begynte å synke to-tre minutter etter klokka ett om natta og at det tok 22 minutter før fergen lå med 90 graders slagside, skriver Ny Teknik.

Chalmers-forskerne tviler ikke på den internasjonale kommisjonens konklusjon om ulykkesårsaken.

Baugport

Etter all sannsynlighet ble baugporten slått i stykker og vann fosset inn på bildekk. Når skipet ruller og store mengder vann samles på en side, tipper fergen fort over på siden.

Den svenske forskergruppen, som ble nedsatt av de forrige svenske regjeringen, mener at hendelsesforløpet kan ha gått fortere enn kommisjonen fastslo.

Dette kan skyldes at ventilasjonsåpninger slapp inn mange tonn vann i minuttet etter at skipet fikk 35 graders slagside.

De svenske forskerne har i motsetning til en internasjonale kommisjonen intervjuet alle de overlevende, og gått mer i dybden.











Les saken hos Ny Teknik.