KLAR FOR TV: Den norske Ericssonsjefen, Tor Frydenberg, er klar til å ta et solid jafs av det kommende markedet for IP-TV. (Bilde: orv)

Ericsson vil på TV-en

Ericsson har bestemt seg for at TV-opplevelsene våre kan bli god forretning.

Markedet for forbrukermultimedia, TV-og video vil vokse med 140 prosent frem til 2011. Det vokser mer enn de fleste andre sammenliknbare markeder.

Det er selvfølgelig infrastrukturen til ulike former for IP-TV Ericsson tenker mest på når de snakker TV.

Overgangen til å overføre TV-signaler gjennom fast og trådløst internett vil bli en voldsom belastning på dagens infrastruktur. Ifølge Ericsson vil denne utviklingen være en viktig årsak til at datatrafikken vil femdoble seg frem til 2012.

Les også:

Fotball-EM i 4x HD-kvalitet:


Voldsom belastning

Når folk skal se på TV er det ikke som med websurfing. Her er nettbelastningen konstant på topp. En HD-TV-kanal kan alene trenge opptil 20 Mbit/s. I tillegg er det lite toleranse for pakketap.

—Med nye IP-TV-systemer, enten de er til TV-er eller mobiltelefoner, kan vi blande mange ulike TV-tjenester. Vi kan ha flere bilder oppe samtidig og det er et stort potensial for interaktivitet. Folk kan levere sitt eget innhold slik som på YouTube. I fremtiden tror vi dette kommer til å bli veldig viktig og en god parallell er måten folk leverer innhold på nettet i dag. Dessuten vil leiefilm bli en sofaaktivitet. Når alle skal få individualisert TV-tilbudet sitt på denne måten og helst i høyoppløsning trengs det mye båndbredde, sier adm. direktør i Ericsson Norge, Tor Frydenberg.

Ericsson har laboratorier over hele verden som måler hvordan forbrukerne vil ha fremtidens TV. Resultatene viser at folk gjerne velger personifisert TV av god kvalitet. Og de vil selv bestemme når de vil ha det. Taperen blir tradisjonell kringkasting.

— Vi ser at Internet, telecom og TV-industrien nærmer seg hverandre. Nå begynner både de faste og mobile nettene å bli så bra at de egner seg til å sende TV. Selv om vi snakker om en kraftig utbygging er ikke dette noen revolusjon, men en rask evolusjon som vil drives frem av nye tjenester. Det første vi ser for oss er øyeblikksmeldinger (IM) på TV-en. Så kommer muligheten til å se det programmet du vil over alt. Med IP-TV er det nesten bare fantasien som begrenser hvilke tjenester vi kan få.

Oppkjøp

Ericssons arbeid med TV-markedet er mer enn visjoner. Selskapet har gjort mange strategiske oppkjøp gjennom flere år for å skaffe seg en ledende posisjon der kjøpet av Tandberg Television et et av den. I tillegg har selskapet strategiske partnere der Sony og deres felles datterselskap Sony Ericsson er spesielt viktige.

—Vi trenger å skape et økosystem for den nye TV-verdenen og vi må arbeide sammen med de viktige aktørene for å skape felles standarder som alle har glede av. Fremtidens PC-er vil ha mye av plattformen for IP-TV bygget inn, sier Frydenberg.

Ennå er betalingsmekanismene i sin spede barndom. For at IP-TV skal få skikkelig fotfeste må alle aktørene kunne tjene penger. For å få fart på TV på mobilen må både operatørne, kringkasterne og programleverandørene få en del av kaka. I tillegg vil det komme nye finansieringsformer, både på det faste og mobile nettet, slik som personifisert reklame etter interesseprofil.

Men noen av de rundt 170 som tilbyr TV på mobilen rundt om i verden har fått det til. I Spania har Vodaphone 140 000 kunder som betaler 6 euro i måneden for å se TV på mobilen.