Ericssons Connected Traffic Cloud skal gjøre trafikkstyringen mer effektiv, slik at veiene kan utnyttes bedre og køene minskes. (Bilde: NTB scanpix)

MOBILE WORLD CONGRESS BARCELONA 2015

Ericsson: Nettskyen kan redusere bilkøene

Og gi sikrere trafikk og lavere drivstofforbruk.

BARCELONA: – Vi er kommet til et punkt i utviklingen hvor kurven for alvor peker oppover. Av de 2,9 milliarder mobile bredbåndsbrukerne i verden, har én milliard kommet med de siste to årene. De mellom 16 og 45 forlater tradisjonell TV til fordel for strømme-TV. Landskapet endrer seg i en forrykende takt.

Det sa sjefen i Ericsson, Hans Vestberg, på selskapets årlige pressekonferanse under Mobile World Congress i Barcelona.

Han ser telelandskapet forandre seg svært raskt. 4G LTE vokser nå med 80 prosent årlig og har nådd 800 millioner mennesker.

Radiofornyelse

Vestberg benyttet sjansen til å introdusere en helt ny plattform for radiosystemene i basestasjoner. Den forrige er fra 2008.

Den nye plattformen, hvor alle enhetene kjører samme programvare, skal gi dem en bedre konkurransesituasjon og da er det nok først og fremst de kinesiske selskapene Huawei og ZTE de tenker på.

– Vi har det laveste strømforbruket av alle på radiosiden. Den er mye mindre og lettere og kan installeres på minutter i stedet for timer. Dessuten er den 20 prosent billigere, sier Vestberg.

Les også: Ny norsk superbrikke: – Vi i Norge kan ligge foran når vi vil

Skal først til nettskyen: Telecom er ikke som før fastslår sjefen i Ericsson, Hans Vestberg. Han vil ta selskapet til en dominerende posisjon innen nettsky for telecom.
Skal først til nettskyen: Telecom er ikke som før, fastslår sjefen i Ericsson, Hans Vestberg. Han vil ta selskapet til en dominerende posisjon innen nettsky for telecom. orv

Nettsky

Likevel er det ikke radio som er hovedfokus fremover. Det er nettskyen og hva den kan tilby av tjenester i et nettverk som lokker både Ericsson og kundene deres.

Ericsson har jobbet med nettskytjenester mot bilindustrien i flere år. Når er det full rulle med det de kaller Connected Traffic Cloud.

Det er en tjeneste som Ericsson drifter og som kan koble sammen biler og trafikkmyndigheter.

– Det dør 1,3 millioner mennesker i trafikken årlig. I 2030 peker prognosene mot 2,4 millioner om vi ikke gjør noe, men det skal vi. Gjennom Connected Traffic Cloud kan bilene levere sanntidsdata til nettskyen, hvor programvaren analyserer alt og kan kommunisere tilbake til føreren. Det kan gi en mye sikrere trafikk, men det vil også gi mindre drivstofforbruk. Trafikken kan styres mye mer effektivt slik at køene reduseres. Bare i EU i dag er trafikkøene beregnet til å koste 130 milliarder euro, sier han.

Les også: Nytt datasenter skal gi varme til en hel by

Velsigner: Selveste Intelsjef Brian Krzanich møtte opp hos Ericsson for å velsigne samarbeidet om infrastruktur.
Velsigner: Selveste Intelsjef Brian Krzanich møtte opp hos Ericsson for å velsigne samarbeidet om infrastruktur. ORV

Sammen med Intel

At Ericsson skal satse på nettsky ble understreket av at selveste sjefen for Intel, Brian Krzanich, møtte opp på pressekonferansen for å understreke det nye samarbeidet selskapene imellom.

For nå skal Ericsson bygge sine egne nettskyservere basert på Intels infrastruktur.

– Vi vil lage programvare som er skreddersydd for teleoperatører og på den måten tilby en betydelig merverdi i forhold til andre som drifter nettskytjenester, sa Vestberg.

Ericsson vil enten tilby teleoperatørene driftstjenester eller selge dem serverne slik at de kan står for driften selv.

– Telefoner er blitt kjedelige saker. Det skjer små forbedringer fra år til år. Det er i tjenester det skjer. I stadig større grad ser vi at mobilen får rollen som fjernkontroll til disse tjenestene, enten det er å skru på varmeapparatet i bilen eller sjekke ladingen i elbilen, sier forskningssjef for mobil og klient i Gartner, Leif-Olof Wallin.

Han synes samarbeidet med Intel er interessant, og peker på at mange teleoperatører ikke er flinke nok til å produsere slike tjenester billig nok.

Det kan et selskap som Ericsson, som bygger tjenester i global skala. Det er bare den store teleoperatøren Vodaphone som er kommet godt i gang med tjenester, så det er nok å ta av.

Derimot er Wallin ikke sikker på om Ericsson og de andre Europa-baserte infrastrukturprodusentene kommer til å klare seg godt i konkurransen med kineserne i det lange løp.

– Jeg tror kineserne vil vokse på infrastruktur og Ericsson gjør lurt i å klatre oppover i verdikjeden, sier han.

Les også: Telenors nye supersatellitt skal levere 9 Gbit/sek

Tøffere på det tradisjonelle: forskningssjef for mobil og klient i Gartner, Leif-Olof Wallin mener Ericsson er på rett vei når de klatrer opp i verdikjeden.
Tøffere på det tradisjonelle: Forskningssjef for mobil og klient i Gartner, Leif-Olof Wallin, mener Ericsson er på rett vei når de klatrer opp i verdikjeden. ORV

Krangler med Apple

Ericsson blir aldri lei av å understreke hvor mange patenter de har, og det har de. Hele 35.000 og det renner på fra forskningsdivisjonen.

Selskapet bruker fem milliarder dollar på forskning og utvikling årlig.

– Noe av det som kjennetegner vår industri er måten vi krysslisensierer patenter. Ellers ville vi ikke klart å opprettholde den kompatibilitet som kjennetegner industrien. Denne delingen av kostnadene til utvikling er noe hele industrien tjener på. Dessverre vil ikke Apple akseptere våre betingelser, og det gjør at vi har måttet bringe saken for retten. Det er svært sjelden noe slikt skjer, men jeg håper saken lar seg løse raskt, sier Hans Vestberg på spørsmål fra Teknisk Ukeblad.

Les flere nyheter fra MWC 2015.