Vi kan smile litt av debatten. Begge har litt rett og enda mer urett. Undringen er stor over mangel på viten etter hundre års sikkerhetsforskning i USA og Europa, eller om resultater av 50 års arbeid i Norge. Erfaringene er enda eldre, tilbake til industrirevolusjonens tidlige dager.
Nullvisjonen er nemlig et faglig og politisk verktøy i nær sagt alle nærings- og fagområder. I to så vidt forskjellige bedrifter som Borregaard og Veidekke har nullvisjonen vært et bærende prinsipp og en etisk hovedregel i mange år. I offshoresektoren er ulykker, selv de minste, en nærings- og personalpolitisk katastrofe for operatørene. Ingen godtar heller ulykker i luftfart, kystfart, jernbanedrift eller el-forsyning. Nullvisjonen er et levende begrep i disse og på mange andre samfunnsområder.
Biltrafikk er annerledes. Der er operatørene selv forbrukere av tjenestene som produseres. Derfor har Torhild Skogsholm evig rett i sitt krav om økt ansvarlighet i trafikken. Hun synes heller ikke noe om Autofil og andre fancy program som gjør stas på gale påfunn. Greit, kravet til ansvar har stått sentralt i hundre år, og det er like viktig som før.
Statsråden unnlater imidlertid å understreke at biltrafikk også er et system. Det er som væsketransport i rør. Uregelmessigheter i røret eller forurensinger i væsken skaper turbulens som kan sprenge hele systemet i filler. For veitrafikk betyr det at veisystemet må utformes ut fra menneskers forutsetninger, ikke bare som enkeltindivider – men også når de opererer i flokk.
Her har forskningen gitt rike innspill gjennom tverrfaglig arbeid mellom blant andre sosialvitere, medisinere, jurister og teknologer. Vi feirer snart 50-års jubileum for dette arbeidet. Men samtidig må vi erkjenne at for eksempel motorveien mellom Oslo og Hønefoss kan feire 25 års jubileum i forsinket oppstart. Langt mellom lære og praksis!
I dagens Norge er tunge og stadig tyngre investeringer nødvendig for raskere å nærme seg nullvisjonen. ”Nei til vei” -velgere og -politikere tar er stort ansvar når de velger bort mange av disse mest virkningsfulle tiltakene.
Erik Brand Olimb
Sivilingeniør Tekna