Er du misfornøyd med batteritiden?

Da er du ikke alene, viser ny undersøkelse.

Vi hører det støtt og stadig. Nye, stadig mer fancy telefoner lanseres med større skjermer, raskere internett og kraftigere prosessor, men et spørsmål som går igjen er hvorfor produsentene ikke heller bruker tiden på å lage batterier med enda større kapasitet.

Nå er det riktig nok langt større batterikapasitet på dagens telefoner enn telefonene vi dro rundt på på 90-tallet, men siden vi bruker telefonen langt mer enn før opplever vi stadig at vi må springe etter laderen.

Nå har Xerox-selskapet WDS undersøkt om batteriene varer like lenge som produsentene oppgir, om de oppgir realistiske scenarioer, og om kundene er fornøyde. Skal vi tro undersøkelsen har produsentene få grunner til å være fornøyde.

- Kun Nokia og Apple forteller sannheten

De har undersøkt batteritiden på 50 smarttelefoner, og funnet at det kun er Nokia N9 og Apple iPhone 4S som leverer lovet brukstid ved surfing.

LES OGSÅ: De beste abonnementene for surfing

De har også undersøkt hva kundene ringer teknisk support om, og funnet at ti prosent av henvendelsene gjelder batterilevetid. Henvendelsene om batteritid skal ifølge WDS har blitt firedoblet siden 2008.

Undersøkelsen viser at de forskjellige smarttelefonprodusentene er selektive når de oppgir batteritid. Mens 80 prosent oppgir taletid i GSM-nettet, er det bare fire prosent som oppgir surfetid over Wi-fi. 28 prosent oppgir batteritid ved musikkavspilling.

Kan føre til kundeflukt

Problemet for produsentene kan derfor, ifølge WDS, bli at kundene ikke opplever batteritiden de forventer, og at de derfor blir misfornøyde. Det kan igjen føre til at de velger en annen produsent neste gang de kjøper ny telefon.

Tale og hvilemodus er blant de aktivitetene som trekker minst strøm, da skjermen er av og prosessoren stort sett bare kjører på sparebluss.

For kunden er problemet at det da i praksis ikke er mulig å sammenligne forventet batteritid når de skal kjøpe telefon. Siden de fleste produsenter ikke oppgir brukstid for eksempel ved surfing, er det vanskelig å avgjøre hvilken som er best til deres bruk.

Så skal det til slutt nevnes at WDS er et selskap som lever av å fortelle mobilindustrien hvordan de får mer fornøyde kunder, og dermed har alt å tjene på en undersøkelse som sier at du og jeg er misfornøyde med telefonene våre.

Kilde: Pressemelding