Jobbsøking: Når du i framtiden går på jobbintervju kan du få spørsmål om hvorfor du ikke har vært entreprenør. (Bilde: Colourbox)

Entreprenørskap: Den nye verneplikten

  • Karriere

- Det er en utrolig stor fordel for næringslivet at elever og studenter har vært gjennom en prosess med entreprenørskap, mener konsernsjef i Ferd, Johan H. Andresen.

Han snakket torsdag på NHOs motivasjonsdag for lærere om hvorfor entreprenørskap burde være en del av grunnutdanningen.

Entreprenørskap er det å starte egen bedrift.

Viktig på jobbintervju

- I framtiden kommer jobbsøkere til å måtte forklare seg dersom de ikke har vært med på et program med entreprenørskap. Før var det et slags uformelt krav at du hadde avtjent verneplikten. Du kunne få spørsmål på jobbintervju om hvorfor du ikke hadde gjort dette. Framover kommer det til å bli det samme med entreprenørskap, sa han.

Les også: - Bedrifter inn i barnehagen

Motiverer

Konsernsjefen i Ferd mener unge blir motivert og lærer om samarbeid gjennom å være små entreprenører. Undersøkelser viser også at unge som har vært med i slike programmer blir mer bevisste i jobbvalg senere.

Ferd, som vanligvis investerer i norske selskaper med internasjonalt potensial, er hovedsponsoren til Ungt Entreprenørskap.

Ungt Entreprenørskap er et samarbeid mellom skole og næringsliv der elever og studenter skal lære om å etablere og drive en bedrift. Det finnes pedagogiske konsepter både for grunnskole, videregående skole og på høyskole- og universitetsnivå.

Nesten 100 000

- Vi er best i verden på Ungt Entreprenørskap, sa Andresen til lærerne.

Han siktet til at Ungt Entreprenørskap i 2007 hadde hele 90 278 deltagere. Det var en økning på 23 % fra året før. I skoleåret 2006-2007 var cirka 35 000 elever i grunnskolen, 55 000 i videregående skole og 3 000 i høyere utdanning med på et program med Ungt Entreprenørskap.

Lærer mye

- Når vi spør elevene hva de synes om å starte ungdomsbedrift svarer de at de lærer så mye, forteller daglig leder i Ungt Entreprenørskap, Jarle Tømmerbakke.

I grunnskolen innfører Ungt Entreprenørskap verdiskapingsbegrepet og elevene lærer om mulighetene som finnes i lokalmiljøet. Videre legges det vekt på økonomi framover og handel på tvers av landegrensene.

På videregående nivå lager elevene bedriftskonsepter og driver en bedrift et år. Her må de gjennom alle prosedyrer med å starte og registrere en bedrift. Det finnes i dag 2200 slike ungdomsbedrifter.

Les også: Babyboom gir superstudenter