Entreprenørenes cup-suksess

– Et av de ledende fora for nyskaping i Norge.

Slik beskriver prosjektkoordinator Anders Wittemann i McKinsey & Company erfaringene fra Venture Cup 2000 etter første omgang, som ble unnagjort i vår.

I neste uke går startskuddet for andre cup-omgang i forretningsplankonkurransen, etter suksessresept fra andre europeiske land.

Åpne informasjons- og motivasjonsmøter går av stabelen ved universitetene i Trondheim, Bergen og Oslo henholdsvis 5. og 7. september.

Ønsker flere forskere

Topp prioritet foran andre kick-off er å få opp forskerdeltakelsen i Venture Cup 2000:

– Vi tror det er et stort idépotensial blant forskerne. Erfaring fra andre land sier at de er høyt representert blant vinnerne. Vi arbeider nå aktivt med å motivere flere forskere til å delta med sine forretningsideer, forteller Wittemann.

Forskere sto bak 15 prosent av de nærmere 300 forretningsideene som konkurrerte i første cup-runde.

Høy deltakelse

Arrangørene er svært godt fornøyd med deltakelsen, som relativt sett var langt høyere enn i tilsvarende konkurranser i Sverige og Tyskland. To av tre idé-bidrag kom fra universitet og høyskoler.

Med 53 bidrag var Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) den største bidragsyteren.

To av tre deltakere hadde ideer til nye tjenester – resten til nye produkter. 40 prosent av ideene var internettrelaterte.

Ny sjanse

– Det er ingenting i veien for å hoppe rett inn i andre fase, forsikrer Anders Wittemann. Går du med en forretningsidé i magen, har du dermed på nytt sjansen til å lansere den og få kyndig drahjelp i prosessen.

I disse dager er Venture Cup i ferd med å ansette en daglig leder som skal videreføre konseptet på permanent basis. Målet er at forretningsplankonkurransen skal arrangeres hvert år.