Brannen på Hallingskeid stasjon i 2011. Et Signatur-togsett og store deler av snøoverbygget brant. (Bilde: Jernbaneverket)
Brannen på Hallingskeid stasjon i 2011. Et Signatur-togsett og store deler av snøoverbygget brant. (Bilde: Jernbaneverket)

HALLINGSKEID-BRANNEN

Entreprenør frifunnet etter brann på Bergensbanen

«Betydelig tvil om brannårsaken»

Oslo tingrett avsa mandag dom i erstatningssaken etter brannen på Hallingskeid stasjon i 2011.

Den saksøkte entreprenøren Norsk Jernbanedrift er frifunnet.

NSB og forsikringsselskapene krevde inntil 148 millioner kroner i erstatning etter brannen. Dommen ble først omtalt av NRK Hordaland.

Sveiset skinner

Torsdag 16. juni 10:07 kjørte ekspresstog 62 fra Bergen inn på Hallingskeid stasjon, der det østre snøoverbygget brant. Togføreren nødbremset og passasjerene ble evakuert umiddelbart. Ingen personer ble skadet, men hele togsettet og store deler av overbygget brant.

Før brannen sveiset Norsk Jernbanedrift skinner i området. De var leid inn av Jernbaneverket, som igjen ligger under Samferdselsdepartementet.

NSB og forsikringsselskapene mente brannen skyldtes sveisingen som Norsk Jernbanedrift utførte.

Jernbaneverket på sin side mente at NSB manglet kunnskap, og entreprenøren mente Jernbaneverket og NSB manglet beredskap. Resultatet var at partene hadde Alle saksøker alle etter at Signatur-tog brant opp på Bergensbanen . Saken gikk for Oslo tingrett i slutten av september.

Uenige om arnested

Saksøkerne mente brannen oppstod der skinnesveisingen pågikk, mens entreprenøren og Jernbaneverket mente brannen oppstod langt unna arbeidet, og at dette utelukket sveisingen som brannårsak.

«De varme arbeidene kan bare ha vært brannårsaken hvis arnestedet var der skinnesveisingen ble utført, og iallfall ikke lenger unna enn at gnistene kan ha landet der», heter det i dommen.

«betydelig tvil»

«Tidsnære bevis fra branndagen reiser betydelig tvil om brannårsaken», heter det i dommen.

Retten mener at usikkerheten om hvor brannen oppstod i bygget påvirker sannsynligheten for at sveisingen var brannårsak og for at elektrisk feil kunne være brannårsak. «Tvilen må gå utover saksøkerne», heter det i dommen.

– Norsk Jernbanedrift er godt fornøyd med kjennelsen og begrunnelsen som er gitt for frifinnelsen, uttaler administrerende direktør Hans Gunnar Dokken i en pressemelding.