KRITIKK: Enova mistet kontakten med fagmiljøet innen enøk da statsforetaket ble opprettet, hevder tidligere enøk-direktører. (Bilde: Colourbox)
TIL ETTERRETNING: Enova-direktør Eli Arnstad innrømmer ikke at Enova overså fagmiljøet.

Enova mistet viktig kompetanse

  • Kraft

Haugaland Enøk satt igjen med et inntrykk av at agendaen var å avvikle enøk-sentrene så fort som mulig.

- Enova brukte ikke tid på å vurdere kompetansen og de tiltakene som var gjort, sier Einar Womersley Waage, som i sin tid ledet Haugaland Enøk.

Da Enova ble opprettet, la foretaket stor vekt på å bygge opp en helt ny organisasjon, og videreførte i liten grad samarbeid mellom eksisterende fagmiljøer innen energiomlegging. Dermed er det grunn til å tro at viktig energifaglig kompetanse har gått tapt, slår Statskonsults evaluering av Enova fast.

Spisskompetansen tapt

Waage mener dette er helt åpenbart. – Det er helt klart. Det var bygget opp et virkemiddelapparat gjennom 7-8 år, med 20 kontorer over hele landet. Disse satt på spisskompetanse om energiøkonomisering, men dette ble ikke fanget opp. Det var nesten ingen med direkte tilgang til Enøk-apparatet som ble med over til Enova, sier han.

Det endte med at de fleste Enøk-sentrene ble avviklet, og enøk-arbeidet ble sentralisert.

Må innrømme feil

– Jeg tror det er en gjengs oppfatning i fagmiljøet at Enova ikke var opptatt av den kompetansen som lå der, sier tidligere leder av Enøksenteret Østfold, Egil Erstad.

Selv var han positiv til opprettelsen av Enova, fordi dette ville føre til økt fokus på energiøkonomisering.

Ingen lyttet

– Det var behov for å gjøre endringer og i vårt selskap endret vi blant annet eierstrukturen. Men mye fungerte også bra, ikke minst følte vi at vi hadde god kontakt med de lokale energibrukerne og media. I prosessen som fulgte ble det meste gjort om og sentralisert. Vi mente det burde vært foretatt en grundigere vurdering i forkant av hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Vi møtte dessverre ikke gehør for det, og dette skapte en avstand mellom fagmiljøet og Enova, sier Erstad.

Fra 2010 får Enova doblet sine inntekter, til 1,6 milliarder kroner årlig. – Gjennom tildelingen av økte midler, har nå Enova en enorm oppgave foran seg og det er svært viktig at de lykkes i arbeidet. For å klare det må de ha med seg alle gode krefter. Derfor tror jeg det er viktig at de nå innrømmer at de feilet i starten, sier Erstad.

Vil se fremover

Administrerende direktør Eli Arnstad i Enova påpeker at rapporten slår fast at en felles rådgivningstjeneste var nødvendig og viktig.

– Det er liten grunn til å tro at enøk-sentrene drev optimalt. Det var behov for en endring, sier Arnstad.

Hun tar til etteretning at Statskonsult sier at Enova i en tidligere fase burde gjort en grundigere evaluering av fagkompetansen.

– Det viktige nå er å se fremover. Vi vil ta med oss anbefalingene fra Statskonsult, og jobbe for å få et mer systematisk samarbeid med ulike brukergrupper. Vi har mange oppgaver foran oss, og alle krefter må jobbe sammen, sier Enova-direktøren.