Tunnelen under Hidrasundet får en tilnærmet S-formet trasé. Vegvesenet håper den er klar til bruk før konsesjonen til Flekkefjord Dampskipselskap går ut ved utgangen av 2013. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Endelig tunnel til Hidra

Hidra ligger i Flekkefjord kommune en mil sør for byen. Det smale Hidrasundet knyttet skiller øya fra fastlandet, mens fergesambandet Kvellandstrand-Launes på fylkesveg 469 sørger for at innbyggerne har tilknytning til vegnettet. Planene om en fast forbindelse er ikke av ny dato. Etter at prosjektet har ligget på vent i mange år, ser det nå ut til at det skal bli realisert.

Prosjekteringen er utlyst med forbehold om klarsignal fra Stortinget. Bakgrunnen for Vegvesenets hastverk er at Flekkefjord Damskipselskap har konsesjon på drift av fergesambandet fram til 31. desember 2013. Innen den datoen vil Vegvesenet ha sambandet bort. Går ikke det, må man gjennom en ny konsesjonsrunde.

Den som får kontrakten må ha byggeplanen med konkurransegrunnlag ferdig innen 4. april neste år. Tunnelen under Hidrasundet blir 3,2 km lang. Profilet blir T 8,5. Lavbrekk kommer 127 meter under havet.

Sambandet mellom Kvellandstrand og Launes betjenes av «Hidraferja» som har plass til 38 personbiler. I 2008 fraktet den gjennomsnittlig 272 kjøretøyer om dagen.

De totale omkostningene for tunnelen med tilstøtende veger er beregnet til 343 millioner 2010-kroner. Det blir to viktige kilder til finansiering. Den ene er Vest-Agder fylkeskommune. Det meste av pengene derfra er forskuttering av innsparte utgifter til fergedriften, men fylkeskommunen betaler også 36 millioner i direkte tilskudd. Den andre store finansieringskilden blir bompenger. For øvrig bidrar Flekkefjord kommune med 6 millioner kroner.