GLATTERE: Nye Passat er bredere og har litt lavere luftmotstand enn forgjengerne. Men det har egentlig lite å si i Norge, om du ikke kjører i nitti km/h hele året. Da sparer du kanskje en hundrelapp.... FOTO: VW

Endelig: Ny Passat

















Utstyrsnivået i nyheten sies å være i en klasse for seg.

Motoren startes elektronisk ved hjelp av en bryter. Håndbrekket er også elektronisk, noe som gjør det lettere for alle som sliter med å få til rykkfri bakkestart.

Passat leveres med samme automatiske avstandsregulering som i luksuskrysseren Phaeton.

Med cruisekontrollen påslått senker bilen farten dersom avstanden til bilen foran blir for kort. Når avstanden øker vil datahjernen øke hastigheten.





Klimakontrollen er også bygget på anlegget i Phaeton. Passat kan leveres med innebygget Bluetooth håndfri mobiltelefon, og 230 volt strømuttak for f. eks lading av bærbar PC.

Sjåfør og passasjerer kan glede seg over et 600 watt high-end stereoanlegg med ti høyttalere fra Dynaudio.





Passat har Bi-Xenon adaptive frontlykter som styres elektronisk i forhold til hastighet og rattutslag. Baklyktene har superraske LED som lyser skarpere og tennes raskere enn tradisjonelle bremselys.

Bilen har selvsagt ESP antispinn og antiskrenssystem, og stabilisator for biler med tilhengerfeste.

Med unntak av den trofaste bensinmotoren på 102 HK, er alle motoralternativene på sjette generasjon Passat nye.

Med FSI direkte innsprøyting har bensinmotorene ytelse fra 115 HK til 3.2 liters V6 utgaven med 250 HK. TDI-motorene gir fra 105 HK til 170 HK.