Hvis Stortinget gir tilskutning til regjeringens planer for Kvivsvegen, blir det bevilget 70 millioner kroner til prosjektet til neste år. De totale omkostningene er beregnet til 1,088 millioner. (Ill.: Statens vegvesen)

Endelig klart for Kvivsvegen

Vegvesenet lot seg ikke be to ganger da Regjeringen annonserte anleggsstart på en rekke nye vegprosjekter i forslaget til statsbudsjett. Før uken var omme, var oppdrag på to av prosjektene lyst ut. Tunnelen under Rystraumen i Troms gikk ut 8. oktober. To dager senere gikk første entreprise på Kvivsvegen ut.

Formålet med Kvivsvegen er å etablere en ny forbindelse mellom de indre delene av Nordfjord og Sunnmøre. Ytterpunktene er Geitvika i Volda kommune og Grodås i Hornidal kommune. Strekningen er 17,2 km lang hvorav fire tunneler utgjør 9,4 km. Lengst av dem blir den 6,5 km lange Kvivstunnelen. Prosjektet er kostnadsberegnet til 1,088 milliarder kroner og er planlagt ferdig i 2012.

Den første jobben består i grovplanering av til sammen 1,5 km hovedveg og sprenging av tre forskjæringer, hvorav begge til Kvivstunnelen. Videre skal det bygges tre 16 meter lange bruer og en med en lengde på 34 meter, og to fylkesveger og to lokalveger skal legges om.

- Fra Eiksundsambandet har vi gode erfaringer med oppsplitting av oppdrag i flere mindre entrepriser, sier byggeleder Dagfinn Rotevatn. - Når første entreprise er fullført er alt klart for den største tunneljobben. Bruene og de tilstøtende vegene vil gjøre det lett å kjøre massen fra Kvivstunnelen til andre deler av anlegget.

Når Kvivsvegen blir ferdig forsvinner fergesambandet Volda-Folkestad fra europavegnettet. Sambandet blir ikke nedlagt, men skiltene som markerer E 39 blir flyttet over på den nye vegen. Fra Volda sentrum skal europavegen følge nåværende riksveg 651 til Geitvika. Fra Hornidal skal den følge nåværende riksveg 60 til Kjøs og riksveg 15 videre til Nordfjordeid. Derfra skal den følge dagens trasé sørover.

På sikt er det meningen å flytte E 39 lenger inn i landet. Traséen er ikke fastsatt, det eneste som er sikkert er at hvis dagens riksveg 60 langs sørsiden av Nordfjord skal bli E 39, trenger den en kraftig oppgradering. En annen mulighet er å la europavegen ta av fra Olden i Stryn kommune og følge Oldedalen sørover. Hvis denne løsningen blir valgt, blir det en lang tunnel mellom Oldedalen og Stardalen i Jølster kommune. Fra vestre tunnelpåhugg vil vegen gå vestover gjennom Stardalen til den møter dagens E 39 på Klakegg fem km sør for Skei.