I oktober i fjor ble en ung kvinne drept av et ras fra Fatlaberget. Fatlatunnelen skal erstatte den rasfarlige strekningen. Vegvesenet tar sikte på å åpne den før året er omme. (Ill.: Statens vegvesen)

Endelig hull under Fatlaberget

Få tunneler er så etterlengtet som Fatlatunnelen. Fatlaberget står som en konstant trussel mot alle som ferdes på riksveg 55. Trusselen forsvinner ikke med snøen om våren. 16. oktober i fjor, i god tid før vinteren hadde meldt sin adkomst, ble en ung kvinne drept av et steinras på den vegstrekningen som blir avløst av tunnelen.

Ennå gjenstår mye arbeid før tunnelen kan overta trafikken, blant annet elektroinstallasjonene som nylig vært ute på anbud. Fem elektroentreprenører meldte sin interesse før fristen gikk ut 11. april.

Lavest av disse ligger Kvinnherad Elektro fra Rosendal med et anbud på 10,758 millioner kroner. Nummer to er Eltel Networks med 11,002 mill. Den videre rekkefølgen er Mesta (11,417 mill.), Ågotnes Elektro (12,168 mill.) og NSI fra Haugesund (12,642 mill.).