Stort lenger fra universell utforming er det ikke mulig å komme. Denne brua som er den eneste forbindelsen over jernbanen på en strekning på mer enn to kilometer, krever full førlighet i begge bein av dem som vil bruke den. (Bilde: Anders Haakonsen)

Enda en gangbru på anbud

Hensikten med brua er å etablere forbindelse mellom Etterstad og Kvænerdalen. Å krysse jernbanen i dette området er alt annet enn enkelt for dem som ikke har brukbare bein. Mellom Vålerenga og Bryn er det en strekning på over to kilometer uten mulighet til å rulle over eller under banen. Den eneste krysningsmuligheten på denne strekningen er en gangbru med trapp i begge ender.

Nye krav til universell utforming er en viktig grunn til at det skal komme en ny bru over banen, men det er ikke den eneste. Behovet for flere krysningsmuligheter har økt etter at utbyggingen av Kvænerbyen på sørsiden av banen kom i gang. Mange elever på Vålerenga skole får kortere skoleveg når den nye brua står ferdig høsten neste år. Dessuten er det tvilsomt om den gamle trappebrua holder stort lenger.

Den nye brua får tre spenn. To parallelle stålbjelker skal bære gangbanen av betong. Byggherren ber entreprenørene gi pris både på plasstøpt og prefabrikkert gangbane. Oppdraget omfatter også anlegg av til sammen 260 meter tilstøtende gang/sykkelveg, omtrent like mye på hver side av banen.

Montasje av stålbjelkene vil kreve ganske lange opphold i togtrafikken. Byggherren tar sikte på at det meste av stålmontasjen skal utføres i løpet av påsken nest år.