E 6 sett fra Fjeldberg bru sør for Dal-krysset like etter åpningen. Trafikken er nettopp satt på nordgående kjørebane. Sørgående trafikk bruker ennå omkjøringsvegen. (Bilde: Anders Haakonsen)
Statssektær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet har kuttet snoren. For anledningen fikk han assistanse av regionvegsjef Sidsel Sandelien, ordføreren i Eidsvoll, Terje Teslo og vegdirektør Terje Moe Gustavsen. (Bilde: Anders Haakonsen)
Bare 22 måneder har det tatt å utvide E 6 til fire felt mellom Hovinmoen og Dal. Strekningen Dal-Minnesund skal være utvidet om to år. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Enda en bit av E 6 er utvidet

Seks dager tidligere ble 12,7 km mellom Skaberud og Kolomoen i Hedmark offisielt åpnet som fire-feltsveg. 9. september var den 5,5 km lange nye vegen mellom Assurtjern og Vinterbru i Akershus ferdig.

Under den siste åpningen uttrykte regionvegsjef Sidsel Sandelien forbauselse over politikere som hevder at det bygges lite nye veger i Norge nå. - Selv har jeg ikke vært med på så mange vegåpninger som i år. Jeg skjønner ikke hva slags tall de baserer seg på, sa hun.

Mesta har vært hovedentreprenør for den siste vegutvidelsen, som har en kostnadsramme på 844 millioner kroner. Beregninger viser at prosjektet vil holde seg godt innenfor rammen.

Hovinmoen-Dal er den sørligste parsellen på den 66 km lange strekningen Hovinmoen-Kolomoen. Utbyggingen av denne strekningen til fire felt blir finansiert med bompenger og statlige bevilgninger. Mellom Hovinmoen og Dal er det en automatisk bomstasjon som settes i drift 19. oktober.

Vegvesenet regner med at åpningen av bomstasjonen kan føre til økt trafikk på fylkesveg 454 som var E 6 tidligere. For at trafikkøkningen ikke skal bli en belastning for fotgjengere og syklister, er det etablert gang/sykkelveg langs mesteparten av den den strekningen som er aktuell å benytte for å slippe å betale.

Ingen av overgangsbruene på den gamle to-feltsvegen var dimensjonert for en utvidelse til fire felt. Alle ble derfor revet, men ikke alle er bygd opp igjen. To av dem er erstattet med underganger, og brua på Dal er erstattet med en stor rundkjøring et plan høyere enn E 6.

Noe av hensikten med å utvide vegen, er å redusere antall ulykker. Sidsel Sandelien uttrykte glede over å være kvitt strekninger med tre felt. - Å kjøre på tre-feltsvegene var en risikosport, sa hun.

Hun understreket at det er ikke bare midtdelerne som gjør vegene tryggere. Viltovergangene er ikke bare lagd for dyrene, de bidrar også til trafikksikkerheten. To viltoverganger er bygd mellom Hovinmoen og Dal. Den ene står der hvor E 6 går like ved jernbanen, men den går bare over vegen.

- Noen har lurt på hvorfor ikke viltovergangen fortsetter over jernbanen, sa Sandelien. - En grunn er at det er mange færre tog, slik at faren for kollisjon er mindre. En annen grunn er at en kollisjon mellom elg og tog er ufarlig for passasjerene. Men hvis man sitter i bil og treffer en elg i 100 km/t, ligger man dårlig an, sa hun.