En verdenstrend fra Japan

  • ikt

Allerede da NTT feiret sitt 50-årsjubileum i november for to år siden, fikk jeg anledning til å prøve overføring av video mellom tredje generasjons «mobiltelefoner». Mobiltelefon er satt i hermetegn fordi de ikke var særlig mobile, men bygd opp av diskrete komponenter i to skap. Disse ble også brukt i de første feltforsøkene, i begynnelsen av 1999. Tidlig i fjor beskrev jeg dette i en artikkel i Teknisk Ukeblad.

Mer enn i-mode

For et år siden presenterte vi mobilutviklingen i Japan på Internet World Norge. Siden da har flere grupper besøkt Japan, og på First Tuesday i februar i år gjennomførte vi en ny presentasjon. I løpet av denne høsten/vinteren anslår jeg at et hundretalls norske spesialister innen Internett, multimedia og mobiltelefoni vil besøke Japan. Med vår medvirkning vil de få tilgang til de fremste miljøer innenfor denne spennende utviklingen.

Vi kaller i-mode en 2,5-generasjons tjeneste, og den ble kommersielt satt i drift i februar 1999. Den er basert på gammel teknologi. Konseptet er viktig fordi det viser veien videre for fremtidens mobiltjenester, og i-mode viser klart at det er innholdet, ikke teknologien. som er kommersielt viktig. Men det er ikke bare i-mode i Japan. Konkurrentene J-Phone samt DDI/IDO har tjenester som til dels overgår i-mode, og som i antall abonnenter ikke ligger langt etter.

Lenge før resten av verden setter NTT-DoCoMo i mai neste år sin 3G mobiltjeneste, basert på W-CDMA, i kommersiell drift. I sine store annonsekampanjer for mobiltelefoni promoterer de allerede i-modekonseptet som forsmaken på fremtidens muligheter – som snart kommer med 3G. På årets Internet World Norge skal Nils Olav Tro fra vårt kontor gi oppdatert innsikt i det som nå skjer i Japan.

Både B-to-B og B-to-C e-handel har nå en eksplosiv utvikling i Japan. Noen tall fra MITI, Dataquest illustrerer dette. Verdien av B-to-B økte fra 640 milliarder kroner i 1998 til 1200 milliarder i 2000. I 2003 vil verdien være mer enn 5200 milliarder kroner.

For B-to-C er også utviklingen enorm. En undersøkelse blant de 69 største av de 27.000 virtuelle butikkene i Japan viser omsetningsøkning fra 1,7 milliarder kroner i 1999 til 3,9 milliarder kroner i 2000. I antall treff pr. måned er forbrukselektronikk, PC-er og PC-utstyr størst – med 5,7 millioner treff. Reise, som er på andreplass, har 2,3 millioner. Med 0,4 millioner treff deler leker og hobby tredjeplassen med bøker og programvare.

PC-salget økte 38,9 prosent det siste året – og igjen ser vi koblingen mot den mobile verdenen. 80 prosent av énpersons-husholdningene under 30 år, som er

de fleste, har nå en mobiltelefon de kan handle elektronisk med.

Sanyo satser stort på solceller. Basert på sin nyutviklede HIT Power Double, som genererer elektrisitet fra innfallende lys på både for- og baksiden, bygges kraftverket i Gifu med verdens største installerte effekt 3,4 MW og en årsproduksjon på 3,7 GWh.

Den 300 meter store Solar Ark, omgitt av et hav av bakkemonterte solceller som kalles Solar Wave, vil spare oss for et årlig utslipp av karbondioksid ekvivalent til 670 tonn kull. Pengene som spares på denne formen for energiproduksjon, skal settes av til et miljøfond som skal støtte frivillig miljøarbeid.