IKT

Én verden - ett kart

Anders J. Steensen
26. mai 2004 - 08:09

Egersund: Navigasjonen om bord dagens skip er til en stor del digitalisert.

Navigatørene råder over en nærradar, gjerne en radar for lengre avstand samt satellittnavigeringssystemer pluss elektroniske kartsystemer. Aller helst er det en kombinasjon av disse hvor radarbildet, kartet og skipets kurs og posisjon er plottet inn på elektroniske sjøkart.

De mest brukte kartene er C-MAP. De utvikles og produseres i Egersund-bedriften C-MAP Norway AS. Kartene er basert på de lokale sjøkartverkenes godkjente sjøkart og er så korrekte som mulig.

- Vårt mål er å korrigere kartene senest tre dager etter at det er sendt ut endringsmeldinger fra de lokale sjøkartverkene. I Norge er dessuten målet å få ferdig et nytt kart 14 dager etter at det er gitt ut, forteller administrerende direktør Tor A. Svanes.

To systemer

Det er mange forskjellige begreper innen elektroniske sjøkart. Et enklere system går gjerne under benevnelsen ECS ( Electronic Chart System). ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) er det typegodkjente systemet. Sammen med autoriserte ENC (Electronic Navigational Charts) kart vil de typegodkjente systemene danne grunnlaget for å kunne seile uten papirkart i fremtiden.

C-MAP Norway er i dag verdens ledende leverandør av kart både til ECS og ECDIS. Begge kartsystemene er vektoriserte, basert på såkalte S57 data, den internasjonale standard for sjøkart. Den store forskjellen er kvalitetskontrollen og autorisasjonen som gjøres av hvert enkelt lands sjøkartverk. Dette gjør at ENC-kart er offisielt godkjente kart, mens ECS-karten er hjelpemidler, hvor tradisjonelle papirkart må brukes i tillegg. Hos C-MAP lagres kartdataene til de to kartsystemene i to forskjellige databaser, til tross for at datagrunnlaget kan være felles.

Sømløse

C-MAPs kartsystemer er sømløse, dvs. at hele verden er i en stor database. Navigatøren kan zoome inn på kartet og få alle nødvendige opplysninger til enhver tid uten å skifte kart.

- Tidligere var sjøkartene fra British Admirality de eneste som ble brukt internasjonalt. De var imidlertid ikke gode nok for digitalisering. Vi samarbeider derfor med de lokale kartmyndighetene for å få så korrekte kart som mulig, understreker Svanes.

Kartsystemene oppdateres om bord via en tilsendt CD eller via internett. Oppdateringsdistribusjonen er kvalitetssikret og prosedyrene er godkjent av Det Norske Veritas. C-MAP samarbeider med 88 leverandører av elektroniske sjøkartsystemer, mens de har avtale 15 av ECDIS- leverandørene.

Kvinnearbeidsplass

Bedriften i Egersund har rundt 50 ansatte. Av de som digitaliserer sjøkart er flesteparten kvinner. C-MAP har selv utviklet en del programvare som forenkler digitaliseringen. Det er programvare for å kunne lage lukkede konturer rundt øyer eller ved grunner, havbunn etc.

De kartene hvor kartdataene ikke finnes i vektor- eller digital form, kommer som rasterkart og må bearbeides og digitaliseres. Riktig informasjon må påføres slik at kotene under vann ikke er brutt, at øyer har korrekte navn, at dybdene er riktige, at farledsmerkingen er korrekt osv. Alt dette er manuelt arbeid.

- Mesteparten av arbeidet foregår i Egersund, men en del programmeringsarbeid gjøres i St. Petersburg i samarbeid med programmerere i C-MAP Russia.

ISO-sertifisert

C-MAP Norway har også tilleggsprodukter. De leverer et system som inkluderer ruteplanlegging. Dette er meget nøyaktig og forenkler navigatørens arbeid. Selskapet samarbeider med Det norske meteorologiske institutt om et ruteplanleggingssystem som tar hensyn til været. Systemene utvikles stadig og forbedres kontinuerlig etter hvert som det frigis nye sjøkart verden rundt.

- Vi kun bruker kun sjøkart godkjent av nasjonale myndigheter som grunnlag for våre kartsystemer. Hittil er vi den eneste leverandøren som er ISO sertifisert. Også distribusjonssystemet vårt ISO-sertifisert, avslutter Svanes.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.