En sliter i opplag

  • samferdsel2

De første DC-9 maskinene kom på SAS-vinger mellom 1967 og 1968 for å erstatte Caravelle. Vedlikeholdsbasen for flåten ble lagt til Fornebu, delvis fordi Metropolitan flyene var på vei ut av selskapet og fasilitetene lå til rette for å ta i mot en ny flytype. - At Oslo ble valgt var mer eller mindre tilfeldig, og da vi flyttet fra Fornebu til Gardermoen var det ingen selvfølge at vedlikeholdet skulle fortsette på Oslo-basen, sier teknisk direktør i SAS i Norge Syver Leivestad.

Trofast traver

SAS har hatt over 61 DC-9 fly i operasjon, og var med det den største operatøren utenfor USA. DC-9-41 og 21 ble faktisk utviklet spesielt for SAS, der -21 med sitt beskjedne krav til rullebanelengde passet utmerket på de små flyplassene i Nord-Norge. SAS har vært et viktig medhjelper i McDonald Douglas' utvikling av flytypen, og vært en god referanse for salg til andre flyselskaper.

Nå er de siste 13 maskinene tatt ut av trafikk, men det betyr ikke at de aldri mer skal på vingene. SAS har nemlig leaset flyene fra egne og andres leasingbyråer, og mange av kontraktene er enda ikke utgått. Når kontraktsforholdet med SAS er avsluttet skal flyene høyst sannsynlig tilbake i trafikk under andres ledelse. - Foreløpig skal fire av flyene stå i en hangar i Stockholm, mens sju skal til Nederland. Jo lenger unna vi kommer siste flyvedag, jo mindre sannsynlig er det at vi kommer til å ta flyene inn i trafikk i krise situasjoner, håper Leivestad. Det var en slik situasjon som oppstod mandag 7. januar da siste flyving foregikk en dag på overtid.

Ingen skadde

Av 61 DC-9 fly mistet SAS bare to, men uten personskader. Den første hendelsen skjedde tidlig på 70-tallet da et av flyene fikk stall-varsel og havnet i sjøen rett før landing på Fornebu. Det ble en kald svømmetur for passasjerene i den delvis islagte fjorden, men ingen ble skadet eller mistet livet. Faktisk var det Syver Leivestads far som førte flyet den gang, noe som viser at SAS har vært en bedrift for hele familien i mange år.

Den andre hendelsen skjedde i Trondheim på 80-tallet da et fly falt fra 50 meters høyde, noe som må kunne karakteriseres som en hard landing.

DAW var første fly inn i SAS, og en av de siste maskinene som gjennomgikk total overhaling på Oslo-basen sommeren 2000. Da ble det bruk 37.000 arbeidstimer for å få flyet i tipp topp stand. Til sammen er det gjort over 400 tunge sjekker på DC-9 flåten gjennom årene, som tilsvarer 9 millioner arbeidstimer.