NY SJEF: Eldar Hauge er fersk i stolen som administrerende direktør for Park Air Systems. Han har kun et halvt års fartstid, mens selskapets virksomhet i Norge feirer 90 års jubileum. (Bilde: Finn Halvorsen)
SISTE SKUDD: - Slike skap er å finne på flyplasser med vårt satellittbaserte landingssystem, sier Andrew P. Fiamingo, som har ansvaret for forretningsutvikling hos Park Air System på Skullerud. (Bilde: Finn Halvorsen)

En lykkelig kombinasjon

  • nettarkiv

Park Air System

En del av internasjonale Northrop Grummand-kosnernet med 120 000 ansatte siden år 2000

Antall ansatte 260

Omsetning ca 600 millioner kroner

Ved siden av ILS utvikler de også kommunikasjons- og overvåkingssystemer

Virksomheten omfatter deler av de tidligere norske bedriftene Norsk Marconi, Gustav A Ring og Norcontrol.

Tradisjonelle ILS-systemer skulle ifølge ICAOs prognoser (International Civil Aviation Organization) fra 1990 vært faset ut innen 2005. De skulle erstattes av en ny generasjon som gikk under navnet mikrobølgelandingssystemer, MLS. Disse løsningene viste seg å være et blindspor. Utviklingen ble dreid mer og mer i retning av satellittbaserte systemer, SLS.





Tidsluke

Men resultatet har vært at det har oppstått en tidsluke i teknologiutviklingen for landingssystemer for fly. Park Air Systems har vært med i teknologifronten helt fra starten. Men utviklingen bærer preg av en foreløpig manglende standardisering av slike systemer. Dette er helt avgjørende å få på plass før de store aktørene kan kaste seg på toget med full tyngde.

I tillegg kommer selvsagt også en del spørsmål om sikkerhet som må besvares og løses. I samme gate kommer også diskusjonene omkring GPS som er et fullstendig amerikansk kontrollert system. De fleste aktørene har sett det som helt nødvendig å få Galileo, som er den tilsvarende europeiske varianten av satellittposisjonering, på plass og i operasjon før SLS kommer for fullt.





Først ute

Park Air Systems AS på Skullerud har allerede sine første satellittbaserte systemer på markedet, Normarc 8000 SLS.

- Disse har vi utviklet i samarbeid med Avinor og Federal Aviation Administration (FAA), og den første installasjonen er allerede på plass på Brønnøysund flyplass. Tilsvarende systemer er også under installasjon på 3-4 andre småflyplasser i Nord-Norge. Ifølge Avinors planer skal til sammen 15-20 flyplasser i Norge utstyres med tilsvarende SLS-system, sier Hauge.

Men dette er naturlig nok ikke et volum Hauge er fornøyd med på bakgrunn av at Park Air Systems Normarc ILS-produkter i dag er installert på mer enn 900 flyplasser i 170 land.

- Vi var de første i verden som fikk sertifisert vårt system i henhold til Special Category 1 (SCAT-1). Systemet vil videreutvikles hele tiden etter hvert som EU og internasjonale flyplassmyndigheter formulerer og blir enige om kommende standarder. Men dette er et langt lerret å bleke. Jeg tror vi vil se ILS-systemer i funksjon helt til 2030. Noe annet ville forundre meg, sier Hauge.





Rir begge hester

Mange bedrifter har brent seg på utvikling av ny teknologi som ikke har hatt et modent marked å henvende seg til. Hos Park Air Systems er ikke dette noe problem. Forsinkelsene på SLS fører til lengre levetid og mer omsetning på tradisjonelle ILS-systemer. Selskapet selger slike systemer for et sted mellom 250 og 300 millioner kroner i året.

- Samtidig er det betryggende å være i front også på neste teknologitrinn i dette markedet. Selv om vi hele tiden må videreutvikle våre SLS-produkter, vi jobber mot et bevegelig mål, er jeg trygg på at vår meget kompetente teknologistab makter å løse de utfordringer som de kommende standarder og løsninger krever, sier Hauge.