En lady's siste reis

Ferden gikk fra Boeing Field i Seattle til den vakre lady-ens permanente hjem ved Smithsonian National Air and Space Museum i Washington, D.C. Rundturen i slutten av juli tok ti dager, med stopp i Great Falls, Montana, St. Cloud, Minnesota, og veteranflymetropolen Oshkosh i Wisconsin. Den 63 år gamle, nyoppussede damen sto utstilt i Oshkosh under Experimental Aviation Association AirVenture Airshow. Showet pågikk fra 29 juli til fjerde august. Vel fremme i Washington skal hun oppbevares i museumstilbygget "Steven F. Udvar-Hazy Center" på Dulles International flyplass.

Boeing Stratoliner ble satt i tjeneste i 1940. Trykkabinen gjorde at maskinen kunne flys på 14 000 fot eller høyere. Høyden ble på den tiden beskrevet som "over været", noe som må være en særdeles robust overdrivelse - "vær" i form av tykke, høye skyer finner man helt opp i 45 000 fot og mer. Boeing bygget ti Stratolinere før produksjonen ble innrettet på tunge bombefly for 2. verdenskrig. Flyselskap som Pan American Airways og Trans World Airlines brukte maskinene på ruter til Latin-Amerika og t/r New York - Los Angeles. Dette siste gjenlevende eksemplaret av Stratoliner ble døpt Clipper Flying Cloud av Pan American Airways da flyselskapet fikk maskinen i mars 1940. Restaureringen startet i 1994 med hjelp av en gruppe pensjonerte medarbeidere i Boeing. De laget nye deler, pusset opp gamle, tigget til seg en bit her og en bit der fra amerikanske flyskraphauger, og fikk endelig satt sammen puslespillet. Nå FLYR veteranen, en sensasjon i seg selv. Og Smithsonian har fått seg en ny publikumsattraksjon.