T2

En helt fantastisk lytteopplevelse

TEST: Sennheiser HD800 og HDVD800.

Sennheiser HD800 og HDVD800.
Sennheiser HD800 og HDVD800. Bilde: Watt
Håvard Holmedal
28. sep. 2013 - 11:15
Vis mer

I en stue kan så mye som 90 prosent av det du får av lyd mot ørene komme fra vegger, tak og gulv.

Disse «virtuelle» lydkildene påvirker selvsagt lyden negativt, og i en stue er det jo ikke spesielt enkelt, eller praktisk, å gjøre store akustiske ombygninger. Hvis man i det hele tatt får lov av husets interiøransvarlige.

Løsningen er et par gode hodetelefoner, og da snakker vi om modeller som spiller like godt som enhver highend-høyttaler, som koster brøkdelen av et skikkelig stereoanlegg, og som spiller musikk uten det akustiske ståket og lydmessige rotet, hjemme i stua.

HDVD800 forforsterker

HDVD800 er en solid bygget forforsterker. For det er jo det den egentlig er. En forforsterker med innebygget D/A-konverter, men som også kan ta signaler fra analoge kilder.

Alt dette kan den sende ut til et antall hodetelefoner. Faktisk hele tre par. To med standard 6,5 mm jackplugg, og en med balanserte kabler.

Det er innganger for balansert og ubalansert analog inn. Av digitale innganger finnes det coax, optisk, AES/EBU og selvsagt også USB. D/A-konverteren er selvsagt 24bit/192kHz, slik det jo helst bør være på denne typen enheter.

Du kan også koble til en effektforsterker og bruke HDVD800 som kontrollsenter i systemet ditt. Da snakker vi altså om en stereo forforsterker, DAC og hodetelefon-forsterker i en og samme boks.

Selv om nok Sennheiser har sett for seg at den skal benyttes i par med HD800-hodetelefonene og en god digital kilde. Helst plassert så nær Stressless-en din som mulig.

TEST: Denon AH-D7100: Oppfølgeren til en av verdens beste hodetelefoner

HD800 hodetelefoner

For å få optimal utnyttelse av HDVD800 benyttet vi et par HD800 hodetelefoner som sammen med modellene fra Stax blir regnet som den beste lyden du kan plassere på hodet nå for tiden.

Det er ikke helt uten videre at de er så gode. Materialene er virkelig flotte, elementene er av høyeste kvalitet og bærekomforten er i den absolutte toppklassen.

Det å lytte til musikk på disse hodetelefonene er en lydopplevelse alle burde få oppleve. De har absolutt alt. Nydelig oppløsning, fantastiske detaljer, flott balanse, engasjerende dynamikk, og ekte og godt kontrollert dypbass.

Tenk om de også hadde klart å skape en scene og et perspektiv forfra. Da hadde det hadde knapt vært en eneste highend-høyttaler på kloden som kunne konkurrert hjemme i stua, uten betydelige justeringer av akustikken.

Det er jo gjerne det som er forskjellen. At høyttalerne hjemme har en skikkelig scene, stramt og godt fokus, et tredimensjonalt bilde av opptaksrommet og riktig plassering av musikerne og instrumentene.

Jeg kjenner mange som nok heller ville foretrukket rom og scene i stedet for superoppløsning midt inne i hodet. Det blir jo et valg, men det går jo fint an å ha begge deler.

Stereo når naboen, bikkja og familien er ute av huset, og hodetelefoner når resten av familien helst ikke vil bli forstyrret, og far behøver å hente seg inn litt. Noe som alle vet kan skje rett som det er.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

TEST: Parasound Zdac: Her får du mye DAC for pengene

En fantastisk kombinasjon

HD800 og HDVD800 er laget til hverandre, og det kan høres. Nå er det ikke slik at HDVD800 ikke kan gjøre nytten sammen med andre hodetelefoner, men når man betaler 14.000 for kun forsterkeren er man sannsynligvis opptatt av at lyden er på sitt aller, aller beste.

Man blir selvsagt svært nysgjerrig på hvordan kombinasjonen oppfører seg på alle typer musikk, men jeg begynner der jeg vanligvis starter.

Nemlig på litt rolig musikk med damestemmer, krydret med litt akustiske instrumenter og gjerne kontrabass. Det gir en veldig bra oversikt over ytelsen, og så pleier jeg jo alltid å gå litt hardere til verks etter hvert.

Jeg begynner med Natalie Merchant og hennes «Ballad of Henry Darger». Dette blir gjengitt med en utrolig mikrodynamikk og fantastisk balanse. I tillegg er stemmen til Natalie så nær og luftig at jeg garanterer gåsehud – hos alle.

Låta har noen strykere bak gitaren, og en bassklarinett som åpner sporet. Selv om det er masse detaljer, og absolutt ikke spart på noe i diskanten, er lydbildet avslappet, neddempet og behagelig.

Liker du masse varme og et tilbakelent lydbilde kan det muligens hende at du bør se deg rundt etter noe annet, men jeg synes dette en helt nydelig opplevelse.

Les også: Slik fungerer komprimering av musikk

Orkester

Hva så med orkester? Klarer de tross alt ganske så begrensede membranene å plassere et helt orkester på innsiden, og få dette presentert på høvelig vis?

Hva med Three Fates Project med Keith Emerson, Mark Bonilla og den norske dirigenten Terje Mikkelsen, og med mye orkester, synther og gitar?

Jeg setter på «Endless Enigma Suite part two» og fortsetter med «American Matador» som åpner med mye svevende gitar. Dette låter overraskende ryddig, instrumentene er godt separert fra hverandre, og det er brukbare mengder luft imellom.

Strykere, blåsere og slagverk er veldig tilstede, og du kan høre enhver liten detalj som foregår i musikken. Bassen er kanskje den som imponerer aller mest. Det er jo også bassen som er så utrolig vanskelig å få ren, kontrollert og tight i en stue.

Her er den dyp, detaljert, kjapp og deilig integrert med resten av lydbildet. En nydelig følelse, faktisk! Samtidig får du demonstrert hvor lite egnet et par hodetelefoner er til å lytte på orkestermusikk.

I hvert fall hvis du er opptatt av scene, realistisk perspektiv og opptaksrom. Likevel – dette er musikk som en vanlig stue knapt klarer å spille med noe som helst volum uten at det går på nervene løs. Her låter det tett, realistisk og deilig oppløst.

TEST: 8 solide trådløse høyttalere

Kari Bremnes

Så er det Kari Bremnes sin tur. «Sangen om fyret ved Tornehamn» får håret til å stå rett opp, og gåsehuden antar episke dimensjoner etter hvert som låten bygger seg opp. Maken til lydopplevelse!

Og på vår faste testsnutt «Over en by» er jeg solgt. Denne lyden er av hypnotisk kvalitet og tar så effektivt tak i deg at du bare gir deg hen, går i transe og ikke våkner igjen før et par minutter etter at musikken har tonet ut.

Kombinasjonen HD800 og HDVD800 byr på en mer detaljrik lydprakt enn den du noensinne kan oppnå for den samme sum penger. 

For å være på den sikre siden behøver jeg å lytte til litt tyngre musikk, og går til Opeth sin «Hex Omega». Det låter stilig, men det er noe som mangler. Jeg skrur volumet litt opp, og så sitter det hele som et skudd.

Det er litt rart å sitte med denne typen musikk, og et såpass pirkete analytisk redskap som HD800 på hodet. Jeg registrerer at jeg lytter på en helt annen måte. Med mye mer konsentrasjon, med mer innlevelse, og med mye større musikalsk utbytte.

HDVD800 står seg selvsagt også alene, hvis du allerede har kjøpt deg et par øreklokker av høy kvalitet. D/A-konverteringen er virkelig god, og forsterkeren kan kobles til alt som finnes av hodetelefoner, uansett virkningsgrad og impedans.

Konklusjon

Det er veldig kort fra en prøvelytt med denne kombinasjonen, og til tanken om å selge absolutt alt som står av annet lydutstyr hjemme i stua.

Jeg tenker at en deilig nær horisontal lenestol, HD800 på hodet, og HDVD800 på en stilig skjenk ved siden av meg, er den perfekte veien til musikalsk lykke.

Alternativet er et par hundre tusen i høyttalere og forsterkere, og en fullstendig akustisk overhaling av stua. Sett i forhold til alternativet er dette knakende billig!

Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.

Les også:

TEST: 9 par hode hodetelefoner: Ekte hifi på hodet

TEST: Bode AE2W: Endelig noen gode bluetooth-hodetelefoner

TEST: TEST: Nye utfordrere i ørepluggmarkedet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.