Elgsikker byjeep

Volvos nye byjeep XC90 fikk sin verdenspremiere under Detroit Motor Show. Bilen er en firehjulsdrevet flerbruksvogn som ifølge Volvos utviklingsfolk skal tilby god fleksibilitet for inntil syv reisende.

Bilens nye sikkerhetsløsning mot velting er interessant. Den er et elektronisk gyrobasert system som sikrer bilen i møte/unnamanøver med elg og andre hindere i skarp kurve.

XC90 kan leveres med tre ulike motoralternativ, fra en 163 hk diesel til en 272 hk bensin. Svenskene selv er i tillegg svært opptatt av det de kaller Night Vision (nattsyn), og av bilens Rear Seat Entertainment (bakseteunderholdning - fortrinnsvis for, og ikke fra baksetepassasjerene).

Dessuten nevner de at «bilen er veldig ren både innvendig og utvendig». Det skulle da bare mangle!

Cockpit forward

Volvo snakker gjerne om «cockpit forward»-løsningen i Volvo XC90. Dette betyr at kupeen er flyttet så langt frem som mulig, en løsning Chrysler var tidlig ute med.

Frontruten er plassert lengre frem enn i de fleste andre kjøretøyer av SUV-typen. Dette har gjort det mulig å lage en syvseters SUV med kompakte karosserimål: Bilen er 4,80 meter lang - 87 mm lengre enn stasjonsvognen V70.

«Elgsikkerheten» oppnås slik: XC90 har som standard et aktivt stabiliseringssystem kalt Roll Stability Control (RSC). En gyrobasert sensor registrerer hvor fort og med hvilken vinkelhastighet bilen begynner å kantre. Så beregnes utfallet og dermed risikoen for velt.

Er det åpenbar fare, varsles antisladd/antispinnsystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). DSTC reduserer motoreffekten og vil ved behov bremse ett eller flere hjul inntil bilen understyrer og stabiliteten er gjenopprettet.

Bilens pris i Norge er foreløpig ukjent, men du må nok ut med godt over halve millionen.