14 mennesker omkom og 50 ble skadet i togulykken i Viareggio, cirka 350 kilometer nord for Roma. (Bilde: Scanpix)

– Elendig europeisk togsikkerhet

  • Bygg

14 mennesker er så langt funnet omkommet og opptil 50 skadd etter at to vogner av et godstog lastet med gasstanker sporet av og eksploderte nord i Italia natt til i går, skriver Skynews.

Ulykken skjedde i den italienske byen Viareggio i Toscana like over midnatt, kort tid etter at toget hadde passert Viareggio-stasjon.

Over 1000 mennesker har blitt evakuert. Flere bygninger har falt sammen.

Dårlig sikkerhet

– Flaskegass i gamle godsvogner triller konstant rundt på europeiske skinner, sier kjemi- ingeniør og risikoekspert i COWI, Frank Huess Hedlund til danske Ingeniøren.

Han har undersøkt en rekke togkatastrofer både i Europa og USA, hvor farlig gods har vært involvert.

– Denne ulykken bærer helt klart en signatur av å være en ulykke med flytende gass – det kan være propan eller butan. Denne type gass transporteres under trykk, og når en trykktank svikter, kommer det en trykkbølge, som rett og slett har fått omliggende hus til å styrte. Det etterfølges av en gigantisk ildkule, som kan ha en diameter på flere hundre meter, sier han.

Strengere i USA

Den danske eksperten mener at denne ulykken trolig kunne vært unngått hvis europeiske godsvogner hadde kjørt etter de samme reglene som de gjør i USA.

I 1970 raserte en godstankvogn fylt med propan det meste av Crescent City i staten Illinois i USA.

Det fikk ifølge Huess Hedlund de amerikanske myndigheter til å stramme opp regelverket for transport av farlig gods.

Blant annet stilles det krav om at vogner som frakter farlige kjemikalier skal isoleres og det skal monteres en sikkerhetsventil.

Huess Hedlund er overbevist om at katastrofens omfang i Italia kunne vært redusert hvis vognene hadde vært bedre isolert.

Har lært i Norge

I 200 holdt togulykken på Lillestrøm hele Norge i åndeløs spenning mens propan fra et brennende tog truet med å ødelegge store deler av Lillestrøm. Heldigvis fikk man kontroll over utslippene av propangass.

I en etterfølgende rapport ble det anbefalt at det på europeisk plan ble tatt initiativ til å stramme opp sikkerheten, men det har ennå ikke skjedd. en i Norge er det slutt på slik transport:

– I Norge transporterer vi ikke lenger hele vogner med propangass. Det skjer i så fall i containervogner med sammensatt gods, hvor gassen utgjør mellom fem og ti prosent av godssammensetningen, forsikrer leder i Lokomotivmannsforbundet, Øystein Aslaksen til Teknisk Ukeblad.

Han viser til at gass i dag hovedsakelig fraktes med skip i Norge. Men slik er det ikke alle steder i Europa.

– Det er avhengig av infrastrukturen. Noen steder går gass i pipeline, andre steder fraktes den med tog eller skip. Hvis det skjer en kollisjon med propan er det dramatisk uansett om det er tog eller biltransport.