Elektronikken parkerer biler

- For noen år siden spådde vi at behovet for veihjelp ville forsvinne med sikre moderne biler. Antallet tradisjonelle feil er gått ned, men det er mer enn spist opp av et økt antall elektronikkfeil, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF.

- Det finnes praktisk talt ikke kompetanse på verkstendene. Mekanikerne er ikke i stand til å diagnostisere eller korrigere feil.

Otter antyder at så mange som åtte av ti elektronikkbokser som skiftes er helt i orden.

- Det er gjerne en enkel kontaktfeil, ofte utenfor boksen. Spesielt fuktig vær rundt null grader kan skape vanskeligheter og krypstrømmer.

Det tyske forbundet for bileiere (Adac) har undersøkt en million biler av de 32 mest kjente merkene i årsklassene 1998 til 2001. Den viser at antallet nødstopp forårsaket av sviktende elektronikk har økt med 23 prosent på nye biler i den fireårsperioden.

Direktør Ferdinand Dudenhöfferved Center Automotive Research i Gelsenkrichen forteller at bilfabrikantene først nå blir oppmerksom på sviktende elektronikk.

- Bilindustrien må ta dette på alvor. Om tendensen fremskrives uten endringer, vil antall elektronikkfeil øke med 63 prosent i løpet av de neste ti årene, sier Dudenhöffer.

Men leverandørene forsvarer seg. En representant for den tyske bransjeorganisasjonen til elektro- og elektronikkindustrien sier til tyske VDI-Nachrichten at det slett ikke er rart at feilprosenten stiger når bruken av elektroniske komponenter øker så voldsomt.