Eldrift for klimaets skyld

ENERGI: I Teknisk Ukeblad 1808 argumenterer Kristen Knudsen for at de miljø- og klimamessige konsekvensene av henholdsvis dieseldrevne og eldrevne tog er de samme. Han tar feil. Når Knudsen nevner at et større kraftforbruk i Norge som følge av eldreven togdrift må resultere i større kraftproduksjon på kontinentet, forutsetter han at vi bytter dagens dieseldrevne tog ut med eldrevne tog på dagen. Å elektrifisere de togstrekningene som i dag kjøres med dieseldrevne tog, er tidkrevende. I løpet av den tid vil kraftproduksjonen i Norge og på kontinentet endre seg, i et forsøk på å tilpasse seg de kraftbehov som er og kommer.

Tar vi Knudsens «her og nå» tilgang til problemstillingen, og for en kort stund aksepterer hans kraftimport, mener jeg også at hans konklusjon er feil. Hva Knudsen totalt overser, er at store deler av kraftproduksjonen på kontinentet forgår i kraftvarmeverk. Som et mønstereksempel kan det nevnes at et kraftvarmeverk som Avedøreværket blokk 2 i Danmark, hadde i 2006 en utnyttelse av det fossile brensels energiinnhold til kraftproduksjon på 39 prosent. I tillegg blir overskuddsvarmen fra kraftproduksjonen brukt til fjernvarme, hermed blir ytterligere 36 prosent av alt energiinnholdet i det fossile brenselet utnyttet. Det vil si den totale utnyttelse av brenselet er 75 prosent. (Kilde «Grønt regnskap for Avedøreværket» 2006, kan finnes på http://www.dong.dk.

Søren Jørgensen

Cand. scient.