HASTER: Maskinentreprenørenes Forbund frykter at den varslede eldrebølgen kan slå ut myndighetenes satsing på veiutbygging. (Bilde: MEF)
MÅ SATSE NÅ: Sjeføkonom i Maskinentreprenørenes Forbund, Stein Gunnes, roper et varsku til myndighetene for å få fortgang i veisatsingen. (Bilde: Truls Tunmo)

Eldrebølgen kan stanse veibygging

  • nettarkiv

Bakgrunnen er at den varslede eldrebølgen slår til for fullt i løpet av 10-15 år og at myndighetene dermed prioriterer satsing på eldreomsorg fremfor veibygging.

– Det er logisk å forvente en større satsing på eldreomsorgen om 10-15 år. Hele pensjonsreformen baserer seg på den antagelsen. De som ble født i tiden 1945-1950 vil være pensjonister i 2020, og vi frykter at myndighetene fra da vil prioritere veibygging ned, sier sjeføkonom Stein Gunnes i MEF.





Trenger 230 milliarder

Førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus, Knut Boge, har tatt en doktorgrad på en studie om norsk, svensk og dansk veipolitikk frem til 2005. Han støtter Stein Gunnes i MEF.

– Myndighetene har et finansielt vindu for veisatsing frem til 2020. En investering på ca. 230 milliarder kroner bare på stamveinettet vil være nødvendig for å ruste opp til veinormalstandarden som Vegdirektoratet stipulerte i 2006, sier Boge.





Gyllen mulighet

– Nå har vi en gyllen mulighet for å sette i gang en storstilt veisatsing som haster. Vi får mer vei for pengene i noen år fremover på grunn av lavere rente, og fordi mange viktige innsatsfaktorer går ned i pris. Dessuten kommer det til å bli flere tilbydere per prosjekt, noe som også vil presse prisene ytterligere ned, sier Gunnes.

Lover skikkelig satsing

Torstein Rudihagen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er enig i tankegangen til Stein Gunnes i MEF.

– Resonnementet hans er riktig, og det vil bli en betydelig større satsing på stamveinettet i perioden 2010–2019. For ikke lenge siden, på et landsstyremøte i Arbeiderpartiet før finanskrisen slo til, sa Jens Stoltenberg at det skal investeres flere titalls milliarder kroner på vei og bane i denne perioden. Og det er viktig at dette blir gjort, sier Torstein Rudihagen.

– Jeg kan love at det blir et skikkelig løft, sier Rudihagen.





Veldig skuffet

MEF-økonomen er indignert over dagens unnfallenhet i veisatsingen.

– Jeg er veldig skuffet over at regjeringen ikke har redegjort nærmere for prosjektfinansiering slik de lovet i sin tiltredelseserklæring – Soria Moria. For å få til et veiløft som monner de nærmeste årene er forutsigbarhet for entreprenørene helt avgjørende. Forpliktende langtidsbudsjettering av veiprosjekter eller andre egnede former for langsiktig finansiering utenom de årlige statsbudsjettene må til. Politikerne biter seg selv i halen ved å fortsette i samme spor som nå, sier Stein Gunnes.