Både den norske og den danske stat ønsker at så mange som mulig kjøper og kjører elbiler, som den nye norske MetroBuddy, men sier lite om hvor lenge elbiler skal være avgiftsfrie. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Elbiler er et dårlig klimatiltak

– Avgiftsfritak på elbiler er en vanvittig dyr og dårlig måte å kutte i våre CO2-utslipp på, sier æresprofessor Bjørn Lomborg ved Copenhagen Business School til epn.dk .

Dilemma

Også i Danmark benyttes avgiftsfritak som virkemiddel for å få flere til å kjøpe elbil.

Og på samme måte som i Norge har politikerne gått i tenkeboksen når det gjelder hvor kraftige og langvarige disse insentivene skal være.

Dilemmaet er at dersom folk gjør slik staten vil, kommer den samme staten til å tape milliarder av kroner i samlede bilavgifter, det vil si engangsavgift, årsavgift, drivstoffavgift og bomavgift.

– Jeg vet ikke hvordan vi skal løse dette. Det er heller ikke tatt stilling til spørsmålet ennå, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun tidligere i mai lanserte målet om at den norske bilparken bestå av minst 10 prosent ladbare biler innen 2020.

Les også: Navarsete forvirret om avgiftslette

Regner på provenyer

Den samme utfordringen har danskenes klima- og energiminister Connie Hedegaard:

– Hvis interessen for elbiler blir så stor som vi håper, er vi nødt til å se på hvordan vi skal unngå hullet i statskassa. Vi har folk som sitter og regner på dette nå. I dag henter vi 40 milliarder kroner årlig i bilavgifter, sier Hedegaard til epn.dk .

Hun har foreløpig lovet fullt avgiftsfritak for elbilene fram til 2012 og fortsatt gunstige avgifter fram til 2015.

I Norge henter staten inn rundt 55 milliarder kroner årlig i samlede bilavgifter.

Les også: Taper 55 milliarder på el-bilsatsing

Langt dyrere enn kvoter

Ifølge Bjørn Lomborg vil den danske stat, avhengig av hvor mange elbiler som kommer og hva slags avgiftsregime som fortsetter, risikere tapte inntekter i størrelsesorden 25 til 84 milliarder kroner fram mot 2020.

– Det vil gi en pris på mellom 5.000 og 11.000 kroner for hvert tonn CO2 man unngår å slippe ut, sammenlignet med de 42 kronene man i dag kan redusere et tonn CO2 for, hevder den kjente, men samtidig kontroversielle, danske klimadebattanten.

Lader opp til elbilåret