AVGIFTSLØS: Spørsmålet er hvor lenge man slipper å betale moms, engangsavgift og bompenger om du eier en Think City eller Tesla Roadster. Foto: Per Erlien Dalløkken (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Elbilens gjennombrudd

  • tumener

Den elektriske bilen er blitt hånet og latterliggjort av de som mener lukten av olje, bensin eller diesel skal være der når du setter deg bak rattet i en bil.

Gassen i bånn, motorvræl og gummiflåing på asfalt tiltrekker seg stadig nye generasjoner bilførere.

Oppfatningen av at elbiler ikke har noen framtid er også forståelig.

De siste 20 årene har Norge vært et foregangsland når det gjelder konstruksjon og produksjon av elbiler, men bortsett fra misunnelse fra alle de som ikke har adgang til drosjefila i morgenrushet, har den kommersielle suksessen uteblitt.

Elbilen er for mange blitt en tilleggsbil, et statussymbol for å vise at man er miljø- og kostnadsbevisst når man kjører til og fra jobb, mens man foretrekker SUV’en til hytta i helgene.

Eventyret om norske Think som skulle vinne verdensmarkedet ved hjelp av eiere som Ford, har endt som en kostbar fiasko for de mange investorene.

Med fire seter skulle Think City vinne markedet i byene. Til og med Teknisk Ukeblad hadde bestilt Think fra den norske forhandleren.

Men så kom finanskrisen, og derfor kjører vi fortsatt rundt i en sju år gammel Buddy.

En annen grunn er utviklingen når det gjelder design, batteri- og materialteknologi . Det går fort i svingene når de store bilfabrikantene innser at fremtidens marked ligger i miljøvennlige biler.

Derfor lanseres nå stadig nye hybrider med et tøffere og mer moderne design. Think er blitt gammeldags før den har kommet i salg.

Økonomiske sanksjoner på forurensning er likevel den viktigste påvirkningsfaktoren. Nå har et stort flertall av nordmenn gått fra bensin til diesel når de kjøper ny bil fordi statens avgifter har tvunget oss til det.

Til tross for at diesel bråker langt mer enn bensin og kan være like miljøfarlig hvis man tar med utslipp av alle klimagasser og partikler i regnestykket, ikke bare CO2.

Usikkerheten framover knytter seg til om markedet vil ha hybrider der fossilt drivstoff kombineres med strøm, rene elbiler eller brenselcellebiler på hydrogen.

Verken rekkevidde på batteribilene eller infrastruktur i form av ladestasjoner og fyllestasjoner er god nok i dag. Men i løpet av få år vil bilparken, i alle fall i Europa, lukte og støye mindre.